-
Nesbyen Auto AS:
Daglig leder - Nesbyen Auto
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Otta
-
AutoriaGruppen:
Salgssjef bruktbil
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
Alfie Bilskade AS:
Biloppretter
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
S. Rødsten Bilforretning AS:
Bilmekaniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Orkanger
-
Bilia Insignia:
Salgsdirektør, Bilia Insignia
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss, Lørenskog:
Mekaniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Lærdal
-
Team Verksted AS:
Kundemottaker
-
Team Verksted AS:
Industrimekaniker
-
Birger N. Haug AS:
Teknisk Leder
-
Bilbutikk1 as Avd Ås:
Kundemottaker / Delelagermedarbeider
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
Fords varebil-fremtid
Droneteknologi spiller en viktig rolle, sammen med varebilen, også i Fords fremtidsvisjon om den moderne storbyen.

Varebiler med integrerte droner for "last mile delivery" er ikke nytt, selv om det ikke har tatt av i det virkelige liv ennå. Blant annet har Mercedes-Benz brukt mye tid og penger på å vise frem sine dronevisjoner for fremtiden.
Nå kaster også Ford seg på dronebølgen. Selskapet mener de siste par kilometerne i transportetappen i fremtiden kan gjøres av droner. For eksempel opp til en leilighet i et høyhus eller andre steder som er utilgjengelige for varebilen.
– Vi ønsker å skape nye løsninger som sparer folk for tid, penger og frustrasjon. Vi vil gjøre byene enklere å komme seg rundt i, og bedre å leve i, sier toppsjef for utvikling og teknolog i Ford Motor Company, Ken Washington, i en presseuttalelse.
Mindre kø og mer tid
«Autolivery-konseptet» er utviklet av Fords egne utviklere i Shanghai. Målet er å løse transportutfordringene som ofte oppstår de siste par kilometerne av en leveranse. Konseptet ble presentert virtuelt på årets største messe for mobilindustrien, World Mobile Congress, i Barcelona denne uken.
Se video av dronebilen her (artikkelen fortsetter under bildet):
Den virtuelle opplevelsen viser hele prosessen fra du mangler en middagsingrediens via en rask og sømløs bestilling til levering med varebil og drone på terrassen.
Ny statistikk viser at bilsjåfører i Europas storbyer brukte opptil 90 timer i kø i løpet av 2016. «Autolivery»-konseptet sørger for at forbrukere ved hjelp av «smarte hjem-løsninger» både kan redusere køproblematikken og gi oss et lettere liv ved hjelp av innovative grep.
Ikke gjennomførbart nå
Spesielt de siste 15 meterne i en leveringsprosess, fra fortauskanten til døren, blir sett på som det mest utfordrende å automatisere. Med en stadig økende netthandel vil presset for å finne en løsning på denne utfordringen øke, tror Fords utviklingssjef.
– Selv om det vi ser i dag ikke er gjennomførbart akkurat nå, er «Autolivery» en indikasjon på forskning som kan gjøre livet bedre i en moderne og mer bærekraftig fremtidsby, sier Washington.
Selvkjørende om fem år
– Det handler om å gjøre livet i byen enklere. Muligheten for å utnytte selvkjørende biler og elbilteknologi med droner for varelevering kan gjøre livet bedre for alle, sier en av utviklerne bak konseptet, Euishik Bang.
I løpet av 2021 er Fords mål å ha en hel flåte med selvkjørende biler som effektivt kan frakte folk rundt i byen. Selskapet har også tro på at deling av transport for å komme seg rundt skal fortsette å vokse.