-
RSA Bil Trondheim:
Bilselger - RSA Bil Trondheim
-
RSA Bil:
Mekaniker/tekniker - RSA BIL Trondheim
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
RSA BIL Kristiansand:
Servicerådgiver - RSA BIL Kristiansand
-
Motor Forum AS, Oslo:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo, Ryen Bruktbil:
Selger
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Servicemarkedsleder
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
RøhneSelmer AS:
Innkjøps og kvalitetsansvarlig
-
Bilia Insignia:
Teamleder Verksted, Insignia
-
Autoplan AS:
Salgssjef
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
RSA Bil Romerike:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Romerike
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
Bilia Xpeng:
Servicesjef, Xpeng Drammen
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RSA Bil Arendal:
Bilselger - RSA Bil Arendal
-
Bertel O. Steen AS:
Produkt- og ordrekoordinator
-
RSA Bil Oslo:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Oslo
-
Norwegian Mobility Group AS:
Leder for serviceskolen
-
RSA Bil Forus:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Toyota Haugesund AS:
Salgssjef
-
Bilbutikk1 as Avd Ås:
Kundemottaker / Delelagermedarbeider
-
Sulland Lier:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
Hva er galt med trolleybussen?
Lenge leve Trolleybussen!
KOMMENTAR: For mange reisende betyr ETD «Estimated Time of Departure».
Men for noe hardcore-fanatikere i Salzburg, med økonomisk støtte fra EU, betyr det ikke mindre enn «European Trolleybus Day». Årets ble feiret den 22.september.
Både i Drammen, Stavanger og Oslo ble trolleybuss-nettet lagt ned i 60-årene.
Bergen, derimot, fikk sin første trolleybusslinje i 1950 og den er faktisk i drift ennå – selv om mangelen på elektriske busser gjør at det brukes mye diesel på den linjen også.
Bildet fra 2007 viser en Neoplan trolleybuss fra Tide på Landåslinjen, her i Bergen sentrum. Foto: Alasdair McLellan, Wikimedia
Nå er ikke samarbeidsgruppen «Trolley» den som forteller oss at Bergens-ruten (og en forholdsvis ny innsats i Landskrona, Sverige) er en kuriositet, en slags museumsbane.
Tvert i mot, deres oppgave her i livet er å fremme interessen for dette transportmidlet – de har blant annet sitt eget «Trolleybuss-manifest».
Og spørsmålet de stiller: «Hva er egentlig galt med trolleybusser?» er ikke enkelt å gi svar på.
Lydløs, utslippsfri eldrift er det eneste trolley har felles med trikken. Ellers er det bare fordeler.
Trolleybussen er fleksibel, for den er ikke avhengig av faste traseer når den har batteripakker gjør at den har kilometer av muligheter til å bevege seg utenom ruten, dersom det er hindre i gaten.
Den er også mye enklere og sikrere i bytrafikken der skinnegående kjøretøy egentlig er et fremmedelement. Investeringene er selvfølgelig også meget lavere.
En (foreløpig) siste fordel som trekkes frem er at vedlikeholdet av gater som bare trafikkeres av gummihjul er mye enklere og billigere (forskjellen kan være så mye som 10 til 1) enn vedlikehold av gater med skinner.
Det er slike argumenter som kjøres frem når de arrangerer sine ETD – som, det må innrømmes – er ganske lavmælte stevner, konsentrert rundt ikke-akkurat-verdensmetropoler som Brno, Gdynia, Parma eller Szeged.
Men det er lovende at storindustrien igjen begynner å fatte interesse. Siemens trekker frem sin 130 år gamle trolley-historikk og gjør blant annet tunge lastebiler elektriske, med ledninger over.
Og Solaris står i spissen for en spennende utvikling som blant annet har resultert i en ny buss, nylig levert til en by i Tyskland, der man både har lithium-batterier for trådløs drift, og en ren trolley-modus.
Uten ledninger kan den kjøres 5 km i vanlig trafikk – og det tar bare 20 minutter å lade opp batteriene til fullt igjen.
Det er ennå ikke bestemt når neste års ETD skal finne sted, men kanskje Bergen kunne bli en av byene som kan være med på å sette i gang diskusjonen i Norge også.
I mens kan man finne mer på www.trolley-project.eu.
Trolleybuss – hva er det? En trolleybuss er en elektrisk drevet buss som via en strømavtaker henter strøm fra kontaktledninger over veibanen. Trolleybusser kjører på likestrøm og kan holde en fart opp til 80 km/t. Kjøreledningen på fortausiden er negativ, og kjøreledningen på gatesiden er positiv. (Kilde: Wikipedia)