Volvo økokjøring Den norske finalen i Volvo Trucks Drivers Fuel Challenge ble avgjort ved Hurdalsjøen, der 7 deltakere kjempet om seieren. På bildet er også sensor Steinar Nordsveen fra Transportkompetanse.
Volvo økokjøring Volvo Norge med Kate Andersen og Jan-Erik Pedersen var arrangør for den norske finalen.
Volvo økokjøring Konkurransebilen var en Volvo FH 540 dumperbil med totalvekt på 26 tonn.
Volvo økokjøring I finalen kjørte finalistene en gitt rute på 24 km ved Hurdalsjøen. Kjøreruta varierte mellom smal vei uten gul stripe og vanlig vei.
Volvo økokjøring Topp tre i Norgesfinalen var (fra venstre): Morten Trøan fra Trondheim (nr 3), Kjetil Dale fra Kristiansand (nr 1) og Roar Leikarnes fra Molde (nr 3).
Kjetil kjører billigst
Kjetil Dale (bildet) fra Kristiansand hadde 0,26 liter mer drivstoff i tanken enn nummer to etter endt kjøring, da han vant den norske finalen i Drivers Fuel Challenge 2016.
Konkurransen ble nylig arrangert ved Hurdalssjøen i Akershus, og det var syv finalister fra hele Norge som møttes i finalen.
Annonse
Det er Volvo Trucks som arrangerer den internasjonale konkurransen for alle yrkessjåfører, uansett lastebilmerke, hvor det skal kjøres så drivstoffeffektivt som mulig. De syv norske finalistene konkurrerte om å kjøre en gitt rute på 24 kilometer med så lite drivstoff som mulig.
Vinneren – Kjetil Dale fra Kristiansand – bant og er dermed kvalifisert til «verdensfinalen» i Gøteborg 8.-9. september.
Her skal han konkurrere om tittelen «Verdens mest drivstoffeffektive sjåfør» sammen med finalister fra hele verden.
Vant med god margin Over 200 sjåfører har i løpet av våren deltatt i lokale konkurranser hos Volvo lastebilforhandlere, og det ble til slutt desiliterne som avgjorde. Volvo Dynafleet målte drivstoff fra kjøretøyet under konkurransen, og kunne fortelle at fra 1. – 7. plass i finalen skilte det 1,74 liter drivstoff, og mellom 1. – 2. plass var differansen på 0,26 liter.
– Vinneren Kjetil Dale viste dermed utmerkede ferdigheter på drivstoffeffektiv kjøring og vant konkurransen med god margin, konkluderer arrangøren.
Annonse
Dynafleet målte drivstoff I finalen kjørte finalistene en gitt rute på 24 kilometer ved Hurdalsjøen. Kjøreruta hadde varierende veiforhold, smale veier, bredere veier og den hadde flere ulike fartssoner, samt en rundkjøring. Ruten krevde gode kjøreferdigheter og trafikkplanlegging for å kunne kjøre drivstoffeffektivt. Det var satt en maksimaltid på 35 minutter.
Den automatiserte I-Shift skulle benyttes. Konkurransebilen var en Volvo FH 540 tippbil lastet til 26 tonn.
Kjetil Dale brukte 30 minutter, hadde en utrullingstid på 47,80 prosent og valgte å ikke bruke cruisekontrollen.
Resultatlisten til de syv finalistene i Norgesfinalen: