-
Nesbyen Auto AS:
Daglig leder - Nesbyen Auto
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Otta
-
AutoriaGruppen:
Salgssjef bruktbil
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
Alfie Bilskade AS:
Biloppretter
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
S. Rødsten Bilforretning AS:
Bilmekaniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Orkanger
-
Bilia Insignia:
Salgsdirektør, Bilia Insignia
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss, Lørenskog:
Mekaniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Lærdal
-
Team Verksted AS:
Kundemottaker
-
Team Verksted AS:
Industrimekaniker
-
Birger N. Haug AS:
Teknisk Leder
-
Bilbutikk1 as Avd Ås:
Kundemottaker / Delelagermedarbeider
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
Kjetil utkonkurrerte de fleste
Kjetil Dale fra Kristiansand kjørte inn til 2. plass i Volvo Trucks Drivers Fuel Challenge 2016 som hadde 12.000 deltakere verden over.

Fredag 9. september var 28 sjåfører fra hele verden samlet på Volvo Trucks testbane i Gøteborg for å delta i Drivers Fuel Challenge.
Verdensfinalen besto i å kjøre en Volvo FH på en 6,9 km lang rute og å bruke så lite drivstoff som mulig. Årets konkurranse inneholdt også en tvist. Sjåførene ble i tillegg presset på tid. Kjørte de banen raskere enn 12:06 minutter ble det gitt ekstra bonus (fratrekk fra dieselforbruket). Men brukte de lengre enn 12:30 minutter, ble de diskvalifisert, opplyser Volvo Trucks i en pressemelding.
Kjetil – nest best
De 28 finalistene har kvalifisert seg gjennom regionkonkurranser og nasjonale finaler verden over, og de har vunnet over totalt 12.000 sjåfører på verdensbasis. Her i Norge var Kjetil Dale fra Kristiansand best av 200 norske deltakere. Han er for mange i bransjen kjent som daglig leder i Rolands Lastebilpåbygg AS.
Av de 28 deltakerne i årets konkurranse gikk Stanislav Martynov fra Russland, Emir Salihović fra Bosnia-Herzegovina, Tomáš Horčička fra Tsjekkia og Kjetil Dale fra Norge til siste finale runde. Det var Tomáš som gikk av med seieren, mens Kjetil tok 2. plassen.
Gode forberedelser
Etter å ha vunnet Norgesfinalen i juni har Kjetil hatt litt å tenke på frem til verdensfinalen. Spesielt den siste uken før konkurransen brukte han mye tid på å studere Volvo-lastebiler på YouTube.
Dagen før finalen fikk alle deltakerne en gjennomgang av ruten. Kjetil Dale brukte dermed kvelden før finalen til å gjøre nøye beregninger av motor og løype. Han tok noen beslutninger om gir og turtall, som han hadde som ledetråd gjennom hele konkurransen.
– Det gikk ut på å forstå hvordan motoren og lastebilen fungerer, sa Kjetil Dale etter konkurransen.
Sjåføropplæring
Drivstoff står for en tredjedel av kostnadene for et transportfirma. Men et godt kjøretøy er ikke nok i dagens transportbransje, en god sjåfør er like nødvendig. Derfor jobber Volvo Trucks med å få til gode overleveringer og sjåføropplæring ved salg av nye kjøretøy.
– Gjennom konkurransen Drivers Fuel Challenge ser vi hvilken forskjell en god sjåfør utgjør. En drivstoffeffektiv sjåfør kan spare så mye som 10 % i drivstoffkostnader. I det lange løp betyr dette store besparelser for et transportfirma. Jeg er veldig imponert over hvor godt sjåførene klarte å utnytte potensiale og teknikkene til lastebilene, sier Lene Larsen, prosjektleder for Drivers Fuel Challenge.