-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Biloppretter
Bilskadesenteret Voss AS
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Innkjøper
Møller Bil AS
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Romerike
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Serviceingeniør
Hyundai Motor Norway
-
Vedlikeholdstekniker
Bertel O. Steen Drammen
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Kreative kollektiv-løsninger gjør minibussene viktigere
Fylkeskommunenes kollektivselskaper etterspør i sine anbudsforespørsler nye kreative løsninger. Aldersvennlig dør-til-dør-transport, nye former for pasienttransport og skoleskyss gjør minibuss til et viktig og økende forretningsområde.
De seneste årene har vi sett en betydelig økt satsning på kollektivtransporten. Skinnegående kollektivtransport, som politikere og ulike miljøtalspersoner ofte tar til orde for, tar det lang tid å få på skinner, bokstavelig talt.
Det er generelt et langt lerret å bleke, og i de fleste tilfeller også forbundet med tunge investeringer i infrastruktur. Løsningen på den raske veien til en kapasitetsøkning innen kollektivtransport blir derfor som regel å satse på ulike bussløsninger.
Nye konsepter
Hvor lenge har man eksempelvis diskutert og utredet prosjekter som Ringeriksbanen, ny T-bane tunnel i Oslo og Fornebubanen? Listen over tilsvarende prosjekter Norge rundt kan nesten gjøres så lang man ønsker.
Fylkeskommunenes kollektivselskaper beskriver i sine anbudsforespørsler nye kreative løsninger. Disse må bussoperatørene etterkomme.
I Oslo er for eksempel Ruter i gang med å teste ut et nytt dør til dør busstilbud, som de kaller aldersvennlig transport, og er for de over 67 år. Fra før kjenner vi til ulike transportkonsept inne skolekjøring og pasienttransport hvor minibusser benyttes i stor og økende grad.
Dette er naturligvis velkomment hos leverandører av busser, og spesielt minibusser.
Viktig forretningsområde
Bertel O. Steen, som gjennom Mercedes-Benz Nyttekjøretøy er en av de største aktørene i dette markedet, opplyser at minibuss-segmentet stadig blir et enda viktigere forretningsområde for konsernet.
– I den moderne kollektivtrafikkfilosofien, med et utvidet tilbud av spesialtilpasninger innen transporttilbudet, ser vi at Sprinter minibuss er et produkt som passer svært godt inn. Det kjøres ikke lenger utelukkende rene linjebusser etter en fast oppsatt plan, sier PR og informasjonssjef Olav-K. Thingwall i Mercedes-Benz Nyttekjøretøy.
Med lang erfaring i å betjene de profesjonelle bussoperatørene, kombinert med like lang erfaring som minibussleverandør til andre kunder, er importøren blitt en betydelig aktør i også disse nye kollektivtransportkonseptene.
– Markedsandelen for Sprinter minibuss har over tid ligget stabilt på over 60 prosent, noe som gjenspeiler at vi har det riktige produktet, de riktige samarbeidspartnerne, og ikke minst, en organisasjon som, i alle ledd, yter i forhold til de profesjonelle minibusskundenes krav og forventninger, sier Thingwall.