-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Kverneland Bil:
Innkjøper bruktbil
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Harald A. Møller AS:
Prisanalytiker
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
DNB:
Rådgiver/Fagansvarlig - Autolease Norge Teknisk avdeling
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Gol
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Gumpens Auto Grenland:
Daglig leder
-
Gumpens Auto Grenland:
Biloppretter
-
Team Verksted AS:
Karosseriavdelingen
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Nær halvparten har bremsefeil
Tunge kjøretøy er verstinger når det kommer til feil på bremseanlegg. Nesten annethvert kjøretøy over 7,5 tonn får påvist slike mangler ved EU-kontroll.

Andelen kjøretøy med bremsefeil er høyere i de tyngre vektklassene enn blant lette kjøretøy, viser en ny oversikt fra Vegdirektoratet.
– Fra 8. juni til 31. desember ble det kontrollert 19.842 kjøretøy i vektklassen 3,5 til 7,5 tonn. 34 prosent av disse hadde en eller flere bremsefeil som krevde utbedring og etterkontroll, opplyser overingeniør Leif Magne Halvorsen i Vegdirektoratet, seksjon tilsyn og kontroll i en pressemelding.
Verst over 7,5 tonn
I vektklassen over 7,5 tonn ble 39.612 kjøretøy kontrollert. Her var andelen med feil knyttet til bremseanlegget hele 44 prosent.
– Statens Vegvesen synes andelen kjøretøy som ikke blir godkjent ved EU-kontroll grunnet feil på bremsene er for høy, men samtidig viser tallene at kontrollordningen fungerer ved at feil blir avdekket og reparert. Det er bra for trafikksikkerheten, sier Halvorsen.
Avvikene omhandler alle typer feil ved bremseanlegget, og ikke kun feil som går direkte på bremsevirkning. For eksempel omfattes forhold som rust på bremserør, slitt bremsebelegg og feil på ABS-bremser, ifølge Halvorsen.
På topp
Uansett plasserer tallene bremseanlegget helt på topp blant de kontrollpunktene der det avdekkes feil som gir krav om utbedring og etterkontroll.
– Ved mistanke om feil med bremsene bør bileier ta kontakt med verkstedet umiddelbart. Slike mangler er ikke noe man kan vente med til neste intervallservice, sier Arild Hansen, daglig leder i Autobransjens Leverandørforening (ABL) i meldingen.
Blant lette kjøretøy er andelen med feil knyttet til bremseanlegget 33 prosent.
– Av de 628.920 lette kjøretøyene som gjennomgikk periodisk kontroll i perioden fra ny instruks trådte i kraft 8. juni i fjor og frem til årsskiftet, hadde en tredjedel feil knyttet til bremsene, sier Leif Magne Halvorsen.
Bør teste selv
Selv om man følger bilens serviceplan er det fortsatt nødvendig å være årvåken og sjekke tilstanden selv med jevne mellomrom, mener Hansen.
– Ved en test i form av kraftig oppbremsing skal bilen fortsette stabilt fremover, og ikke dra ujevnt til noen av sidene. Ujevn reaksjon eller vandring ved bruk av håndbrems eller bremsepedal, eller at bremsen kan tråkkes helt i bånn, er tegn på at noe er galt, sier Hansen.
Ulyd eller varsling fra instrumentpanelet må også tas alvorlig, ifølge ABL-sjefen.
– Med jevne mellomrom bør man dessuten sjekke at det er godt med bremsebelegg igjen på bremseklossene og at det ikke er for mye rust på skivene. Hjulbytte gir en god anledning til å ta en kikk på dette.