-
Volvo Car Stor-Oslo:
Deleselger og Lærling
-
Werksta Norge:
Senior Business Controller
-
Toyota Buskerud:
Salgskonsulent næring
-
Birger N. Haug Oslo:
Driftsleder Delelager
-
Bulder Verksted AS:
Mekaniker lette kjøretøy
-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
MyCar:
Innkjøper
Ny lastebilprodusent
Nå ser det ut som formalitetene er på plass. Truck & Bus GmbH med Scania og MAN ble formelt etablert under VW-Gruppens generalforsamling denne uken.
Under samme tak
Etter at det endelige oppkjøpet av Scania ble gjennomført i høst, var det åpenbart at nå måtte begge de tunge truck-merkene VW disponerte inn under samme tak.
Det poenget ble også nevnt under Volkswagen-gruppens generalforsamling tidligere denne uken der det ble slått fast at Truck & Bus GmbH skulle bli holding-selskapet for de to tungbil-produsentene, at de sammen skulle bli «global champions» og at «MAN og Scania skal beholde sin uavhengighet».
Selv om det hele stort sett ble omgitt av floskler ved denne anledningen, er det et interessant signal ved den nye organisasjonen: Den er det første ledd i noe som åpenbart vil bli en større desentralisering av det enorme konsernet.
Den nye gruppen skal ledes operativt at Andreas Renschler som kommer fra lastebilavdelingen hos Daimler. Men det styret han skal lede vil bli overvåket av et representantskap – egentlig samme konstruksjon som for VW-Gruppen, men i meget mindre målestokk.
Den øverste av ansatte-representantene, Bernd Osterloh – som har sittet i topp-posisjoner i konsernet i mange år, sa det ganske klart: «Vi trenger klare strukturer i gruppen slik at hver divisjon kan handle kjapt og fleksibelt. De enkelte merkene må knyttes tettere sammen, og vi må få kortere beslutningsveier og høyere tempo når beslutningene skal settes ut i livet».
Det høres ikke bare ut som en god oppskrift, det høres også ut som en god beskrivelse på hva som ikke har vært.
Både Osterloh og Martin Winterkorn, øverste operative sjef for hele gruppen, kommer til å være med på å overvåke den nye gruppen.
Tette bånd til VW
Hva som ikke gikk helt klart frem av den foreløpige beskrivelsen av den nye organisasjonen, er om Volkswagen Commercial Vehicles, de som bygger de lette transportbilene, skal bli et fullverdig medlem av Truck & Bus GmbH.
Det blir sagt at også denne gruppen skal rapportere til Andreas Renschler, men at merket også skal opprettholde sine tette bånd til Volkswagen Passenger Cars Brand – «der synergiene for det alle meste oppstår».
Det var ikke mye i dette som var overraskende – linjene har vært trukket opp lenge. Det eneste som var virkelig overraskende var at vi fremdeles ikke fikk beskjed om hvor den nye gruppens hovedkvarter skal ligge.
Kanskje de ikke vet det selv ennå?