-
Volvo Car Stor-Oslo:
Servicemarkedsleder
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
RøhneSelmer AS:
Innkjøps og kvalitetsansvarlig
-
Bilia Insignia:
Teamleder Verksted, Insignia
-
Autoplan AS:
Salgssjef
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
RSA Bil Romerike:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Romerike
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
Bilia Xpeng:
Servicesjef, Xpeng Drammen
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RSA Bil Arendal:
Bilselger - RSA Bil Arendal
-
Bertel O. Steen AS:
Produkt- og ordrekoordinator
-
RSA Bil Oslo:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Oslo
-
Norwegian Mobility Group AS:
Leder for serviceskolen
-
RSA Bil Forus:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Toyota Haugesund AS:
Salgssjef
-
Bilbutikk1 as Avd Ås:
Kundemottaker / Delelagermedarbeider
-
Sulland Lier:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
Ny Mercedes-Benz Tourismo nærmer seg
Tyskerne er ikke snauere enn at de kaller nye Tourismo RHD «et økonomisk mirakel av en turbuss».
Tourismo RHD har i mange år vært Mercedes’ desiderte bestselger i turbuss-segmentet. I dag letter produsenten på sløret rundt den nye generasjonen som skal lanseres snart.
«Bortsett fra at det fortsatt handler om skreddersøm etter kundens ønsker, er alt nytt», opplyser fabrikken.
12-14 meter
Fire nye modeller tilbys i tre lengder, fra like under 12 meter og opp til 14 meter. Med dette ønsker produsenten å dekke alt fra shuttle-service-markedet til langdistanse rutekjøring og komfortabel turkjøring.
En ny motor er også lagt til i rangen kundene kan velge blant. Utvalget starter med en OM 936 rekkesekser på 7,7 liter og 354 hestekrefter, og toppes med den nye 456-hesteren som er basert på OM 470 med 10,7 liter slagvolum.
Både utvendig og innvendig design er ny. Førerplassen tilbys med to ulike oppsett, og passasjerdelen kan tilpasses de fleste behov, opplyses det.
Sikkerhet
Som nevnt i starten er det en ting Mercedes skryter ekstra mye av, nemlig det økonomiske aspektet. Det handler blant annet om redusert drivstofforbruk, men de opplyser ikke hvor mye det er snakk om.
Reduksjonen skal blant annet skyldes bussens aerodynamiske design, som reduserer luftmotstanden til en CW-verdi på 0.33. Hvor mirakuløst det hele er, gjenstår å se.
Men Mercedes har mer i ermet. De lover også en buss full av assistanse- og sikkerhetssystemer, som Active Brake Assist 3 og Front Collision Guard (FCG). Flåtestyringssystemet FleetBoard er selvsagt også på plass, her med en versjon spesielt tilpasset buss.
Bussen lanseres i løpet av våren, og vil få sin første offentlige opptreden på messen BusWorld i den belgiske byen Kortrijk i oktober.