-
Birger N. Haug Oslo:
Driftsleder Delelager
-
Bulder Verksted AS:
Mekaniker lette kjøretøy
-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
MyCar:
Innkjøper
Ny SUV blir varebil
Med hjelp av ombyggerne hos LaFinto i Østfold, blir nye Hyundai iX55 varebil i Norge. Dermed kan importøren senke prisene med 380.000 i forhold til personbilutgaven.
Er det plass til en kasse som er 140 cm lang, 110 cm høy og 90 cm bred, kan en hvilken som helst personbil registreres som varebil.
Det er denne såkalte "statskassa" som bestemmer om en bil kan bli en varebil eller ikke i Norge - ikke hva fabrikken i utgangspunktet har bygget bilen som.
I "originalutgave" klarer ikke Hyundai iX varebilkravene, som vil gi den 78 prosent "rabatt" på avgiftene i forhold til en personbil (varebiler betaler 22 prosent av personbilavgiften).
Men kreative ombyggere hos LaFinto i Østfold, har funnet en løsning som "åpner" varerommet med de nødvendige centimeterene.
Ingen "miljøbil"
Hyundai iX55 er i første rekke er utviklet for det nord-amerikanske markedet. Bilene lages i Korea, med 6-sylindret bensin- og dieselmotor og automatgear. I Norge satser man bare på biler med dieselmotor.
Den har permanent firehjulsdrift og godkjent for å trekke tilhenger på 2,5 tonn.
Bilen veier 2,1 tonn, noe som bidrar godt til at den 3,0 liters V6 dieselmotor på 240 hk har et drivstofforbruk på 0,94 liter pr mil ved blandet kjøring (EU-norm). Ved bykjøring er forbruket 1,25 liter.
Det gir nye Hyundai iX55 et CO2-utslipp på hele 249 gram/km ved blandet kjøring.
Kroner 380.000 i "vare-rabatt"
Hyundai-importøren innrømmer at noe storsalg blir det neppe av den 4,84 meter lange bilen. Selv om utstyrslista er som seg hør og bør for amerikanske biler, der "alt" er standard.
Som personbil med plass til syv personer, er prisen på bilen kr 899.950.
Setter man inn skillevegg, tar ut baksetene og lar bilen få grønne, kuttes prisen med kr 380.000. Som varebil er den priset til kr 519.950.