-
Volvo Car Stor-Oslo:
Servicemarkedsleder
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
RøhneSelmer AS:
Innkjøps og kvalitetsansvarlig
-
Bilia Insignia:
Teamleder Verksted, Insignia
-
Autoplan AS:
Salgssjef
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
RSA Bil Romerike:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Romerike
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
Bilia Xpeng:
Servicesjef, Xpeng Drammen
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RSA Bil Arendal:
Bilselger - RSA Bil Arendal
-
Bertel O. Steen AS:
Produkt- og ordrekoordinator
-
RSA Bil Oslo:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Oslo
-
Norwegian Mobility Group AS:
Leder for serviceskolen
-
RSA Bil Forus:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Toyota Haugesund AS:
Salgssjef
-
Bilbutikk1 as Avd Ås:
Kundemottaker / Delelagermedarbeider
-
Sulland Lier:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
Øker gebyrene for å kjøre med overlast
Etter at gebyrsatsene for kjøring med overlast har vært uendret siden 1988 blir de nå indeksregulert. Det kan medføre flere tusen kroner ekstra i gebyr.
– Det skal være trygt å ferdes på veien, og de som kjører med for tung last utgjør en fare for andre trafikanter. Det skal ikke lønne seg å spekulere i å laste bilen eller vogntoget for tungt, noe noen kanskje kan bli fristet av når gebyrene er lave. Derfor øker vi nå straffen for å jukse, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) i en pressemelding.
Gebyrene har vært uendret siden 1988, men fra 1. september øker de kraftig da de blir indeksjustert opp til 2014-nivå. Forskriftsendringen ble vedtatt i statsråd fredag 26. august.
– Gebyret skal også forhindre økt slitasje på veg og broer som følge av for tung last, og fungere som kompensasjon for den ekstra slitasjen som kjøring med overlast medfører for infrastrukturen, sier Solvik-Olsen.
Mer rettferdig
I tillegg til å endre selve satsene, blir det innført et grunngebyr på 2 000 kroner. Gebyrene for overskridelse av totalvekt for kjøretøy og vogntog gjøres også progressive slik at det blir dyrere å kjøre med mye overlast.
– Det skal lønne seg å følge reglene, og en oppjustering av gebyrene vil føre til at konkurransen blir mer rettferdig for de aktørene som ikke kjører med overlast. Det er også trafikkfarlig å kjøre med større last enn det kjøretøyet er konstruert for, sier avdelingsdirektør Henning Harsem i Statens vegvesen til vegnett.no.
Et vogntog som har 15 tonn total overlast vil i dag få et gebyr på 32 500 kroner. Etter 1. september vil den samme overlasten gi et gebyr på 66 000kroner.
– Med en såpass stor økning i gebyrene håper vi det virker avskrekkende å gamble med hva kjøretøyene og veiene våre tåler. Framover vil gebyrene indeksreguleres hvert femte år slik at de hele tiden vil være tilpasset dagens kostnadsnivå, sier Harsem.
Reguleres hvert 5. år
Gebyrsatsene for overskridelse av totalvekt øker ved 5 000 kg for kjøretøy og 10 000 for vogntog. For overskridelse av aksellast inntreffer progresjonen for hver 2 000 kg slik som i dag.
Gebyrene vil bli indeksregulert hvert femte år. Frimarginene forblir uendret.