-
Daglig leder
Bilia Insignia
-
Salgssjef Bruktbil
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Servicetekniker
Preqas AS
-
Kvalitetssjef
Viking Kontroll AS
-
Tekniker
Bertel O. Steen Lørenskog
-
Daglig leder
Tellus Vestfold AS
-
Tekniker coach
Bilia Norge AS
-
CFO
Bilia Norge AS
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Kundefrontmedarbeider
Møller Bil Ensjø
-
PKK-kontrollør
Møller Bil Ensjø
-
Daglig leder
Nardo Bil Ålesund AS:
-
Prosjektselger
Bolest AS
-
Bilteknisk konsulent
NAF Senter Kristiansand
-
Selger, Volvo
Bilia Follo
-
Diagnosetekniker KIA
Bertel O. Steen Lørenskog
-
Mekaniker
Møller Bil Hvam
-
Fagtekniker
Møller Bil Hvam
-
Bilmekaniker
Porsche Center Son AS
-
Daglig leder
Egil Verne AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Mekaniker
RøhneSelmer AS
-
Teknisk Kontrollør
Viking Kontroll AS
-
Servicemarkedssjef Skoda og Volkswagen personbil
Autoria Ski AS:
-
Servicemekaniker
Palfinger Norge
-
Fagsjef analyse
Bilimportørenes Landsforening
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Prisen på e-Crafter klar
Betydelig dyrere enn Crafter med dieselmotor, men billigere enn «tvillingbroren» MAN eTGE.

630.000 kroner må du ut med for den elektriske varebilen Volkswagen e-Crafter.
Prisen ble for første gang offentliggjort i forbindelse med Harald A. Møllers deltakelse på Arendalsuka tirsdag.
– Det nærmer seg introduksjon av vår første elektriske varebil og det kjennes riktig for oss å dele lanseringsplanene for e-Crafter på vårt seminar om elektrisk mobilitet på Arendalsuka, sier Håkon Wirak, direktør for Volkswagen Nyttekjøretøy, i en presseuttalelse.
STOR OVERSIKT: Rush av elektriske varebiler
Forsinket lansering
Elvarebilen får sin offisielle introduksjon på IAA-messen i Hannover 19. september, og like etter vil det åpnes for bestillinger av e-Crafter i Norge, opplyser Wirak.
Lanseringen er dermed betydelig forsinket i forhold til hva som var planen. I 2016 sa Volkswagen at modellen skulle «være på plass hos kunder i løpet av 2017».
Bilen kommer i karosserivarianten L3H3, i første omgang med 3,5 tonn totalvekt og cirka 950 kilo nyttelast.
Importøren lover «et fast høyt standardutstyrsnivå». Prisen på 630.000 kroner inkluderer visstnok standardutstyr til en verdi av cirka 52.000 kroner i forhold til en Crafter med dieselmotor.
En L3H3-utgave av Crafter med dieselmotor (102 hk) får du imidlertid fra 357.060 kroner (eks. mva.). Crafter-tvillingen MAN TGE i elversjon, som heter eTGE, koster derimot 795.000 kroner. En betydelig differanse med andre ord.
Velkjent teknologi
Teknologien i e-Crafter er velkjent og baserer seg på e-Golf med en 36kWh batteripakke. Dette skal en rekkevidde etter NEDC-målemetoden på 160 kilometer.
Batteripakken er plassert under vareromsgulvet mot skilleveggen. Dette skal gi en godt balansert bil med lavt tyngdepunkt.
e-Crafter kan enten lades ved AC-lading inntil 7,2 kW, eller ved hurtiglading på 40 kW (45 minutter ladetid til 80 prosent kapasitet).
Ladekontakten er plassert under lokket hvor dieselpåfyllingen normalt sett befinner seg på Crafter.
YrkesBil skal prøvekjøre e-Crafter i starten av september, og kommer da tilbake med de første kjøreinntrykkene.