Elektriske varebiler i salg nå
Renault Kangoo ZE. Foto: Renault
Elektriske varebiler i salg nå
Nissan e-NV200. Foto: Nissan
Elektriske varebiler i salg nå
Peugeot Partner Electric Mester. Foto: Peugeot
Elektriske varebiler i salg nå
Citroën Berlingo Electric Proff. Foto: Citroën
Elektriske varebiler i salg nå
Iveco Daily Electric. Foto: Iveco
Elektriske varebiler som kommer
Volkswagen e-Crafter. Foto: Volkswagen
Elektriske varebiler som kommer
MAN eTGE. Foto: MAN
Elektriske varebiler som kommer
Mercedes-Benz eSprinter. Foto: Daimler
Elektriske varebiler som kommer
Mercedes-Benz eVito. Foto: Daimler
Elektriske varebiler som kanskje kommer
StreetScooter Work / Work L Box. Foto: Brede Høgseth Wardrum
Elektriske varebiler som kanskje kommer
SAIC Maxus EV80. Foto: Brede Høgseth Wardrum

Stor oversikt: Rush av elektriske varebiler

Flere og større modeller, økt rekkevidde og mer nyttelast – kan dette sette fart på salget av elektriske varebiler? Vi gir deg oversikt over utvalget, og nyhetene som kommer.

Publisert

Samtidig som salget av elektriske personbiler har «skutt i været» i Norge de seneste årene, har omsetningstakten for elektriske varebiler vært beskjeden – for å si det forsiktig.

I fjor ble det ifølge Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV) registrert 766 elektriske varebiler her til lands. Det utgjør drøyt to prosent av det totale varebilsalget på 32.224 biler (eks. campingbiler).

Færre insentiver
I første halvdel av 2018 har el-varebilsalget riktignok mer enn doblet seg sammenlignet med samme periode i fjor. Høres mye ut i prosent, men de 814 el-varebilene utgjør fortsatt mindre enn fire prosent av totalmarkedet på 20.807 varebiler i perioden.

Årsakene til det labre salget er flere og sammensatte. Svært begrenset modellutvalg, lav tillatt nyttelast og relativt kort rekkevidde på enkelte modeller forklarer nok noe.

I tillegg er det mindre å hente økonomisk på å kjøpe elektrisk fremfor fossilmotor i varebil – kontra personbil. Dette fordi varebiler er unntatt myndighetenes avgiftsregime, og dermed finnes ikke de samme kjøpsinsentivene – som fritak fra engangsavgiften.

Fritak fra bompenger, bruk av kollektivfelt og gratis parkering på offentlige P-plasser nyter imidlertid også eiere av elektriske varebiler godt av.

Myndighetene har signalisert at noen av de norske elbilgodene skal fases helt eller delvis ut etter hvert som elbilandelen øker. Nå jobber blant annet miljøorganisasjonen Zero for at avgiftsfritak og bompengefritak for elektriske varebiler skal videreføres, nettopp for å få opp andelen av slike biler.

Nye modeller
Samtidig satser mange av de store kjøretøyprodusentene for fullt på elektriske nyttekjøretøy. Dette innebærer flere modeller å velge blant, større lastekapasitet og økt rekkevidde.

Hittil har det i hovedsak vært de små varebilmodellene som er elektrifisert, men i år kommer flere store – som Volkswagen e-Crafter og MAN eTGE – også i batterielektriske versjoner. Mercedes-Benz følger på neste år med norgeslansering av helelektriske e-Vito og e-Sprinter.

Dermed vil vi trolig få se langt flere grønnskiltede elbiler på veiene fremover.

Med hjelp fra de norske bilimportørene har vi laget en oversikt over hva som finnes av elektriske varebiler på det norske markedet i dag, og hva som kommer hit i nær fremtid.

I tillegg har vi tatt med et par usikre kort: Tyske StreetScooter og kinesiske SAIC Maxus er ikke representert i Norge foreløpig, men begge produsentene opplyser at de ser på markedet her som svært interessant.

**Artikkelen ble først publisert i YrkesBil nr. 5-2018. Ikke abonnent? Bli det her, og få eksklusive og nyttige bransjesaker først.**

Se hele oversikten:

Elektriske varebiler i salg nå

Renault Kangoo ZE

Motor: 44kw / 60hk / 225nm.

Drivhjul: Forhjulsdrift.

Batterikapasitet: 33 kWh.

Ladefart «hjemmelader»: Cirka 6 timer fra tom til fulladet med 7 kW/32A.

Ladefart hurtiglading: Hurtiglading leveres ikke.

Rekkevidde: 270 (NEDC).

Nyttelast: 625 kilo.

Lastevolum: 3 m³ i kort utgave og 4 m³ i Maxi-utgave.

Egenvekt: 1.505-1.735 kilo.

Tilhengerkapasitet: 374 kilo.

Muligheter for bakseter: Ja 3 (totalt 5 seter i bilen).

Pris som varebil: fra 248.900 kroner.

Pris som personbil: fra 263.400 som 5 seter varebil klasse 1.

Kilde: Importøren

Nissan e-NV200

Motor: 80 kW og 254 Nm.

Drivhjul: Forhjulsdrift.

Batterikapasitet: 40 kWh.

Ladefart «hjemmelader»: 7,5 timer med 6,6 kWh ombordlader/hjemmelader. Opptil 21,5 timer med stikkontakt (10A-kurs).

Ladefart hurtiglading: 40-60 minutter (50 kW).

Rekkevidde: 280 km NEDC / WLTP 200 km.

Nyttelast: Opptil 742 kilo.

Lastevolum: 4,2 m3.

Egenvekt: Fra 1.498 kilo.

Tilhengerkapasitet: Inntil 450 kilo.

Muligheter for bakseter: Ja, da som personbilvarianten e-NV200 Evalia med enten 5- eller 7-seter.

Pris som varebil: Fra 249.840 kroner (OFV-pris).

Pris som personbil: Fra 283.690 kroner.

Kilde: Importøren

Peugeot Partner Electric Mester

Motor: 49 kW.

Drivhjul: Forhjulsdrift.

Batterikapasitet: 22,5 kWh.

Ladefart «hjemmelader»: 15, 12 eller 8,5 timer. Avhengig av kontakt.

Ladefart hurtiglading: 80 prosent på 30 min.

Rekkevidde: 170 NEDC (norsk kjøring under norske forhold 80-120 km).

Nyttelast: Opptil 620 kilo.

Lastevolum: L1 3,3 kubikk og L2 3,7 kubikk. Pluss 0,4 kubikk på begge ved bruk av skillevegg med luke.

Egenvekt: Ukjent.

Tilhengerkapasitet: Ikke mulig.

Muligheter for bakseter: Ja, tre seter.

Pris som varebil: L1/L2: 230.000/238.000 kroner.

Pris som personbil: Partner Tepee: 223.500 (kun L1 – Lengde 1 som personbil)

Kilde: Importøren

Citroën Berlingo Electric Proff

Motor: 49 kW.

Drivhjul: Forhjulsdrift.

Batterikapasitet: 22,5 kWh.

Ladefart «hjemmelader»: 15, 12 eller 8,5 timer. Avhengig av kontakt.

Ladefart hurtiglading: 80 prosent på 30 min.

Rekkevidde: 170 NEDC (norsk kjøring under norske forhold 80-120 km).

Nyttelast: Opptil 620 kilo.

Lastevolum: L1 3,3 kubikk og L2 3,7 kubikk. Pluss 0,4 kubikk på begge ved bruk av skillevegg med luke.

Egenvekt: Ukjent.

Tilhengerkapasitet: Ikke mulig.

Muligheter for bakseter: Ja, tre seter.

Pris som varebil: L1/L2: 225.000/233.000 kroner.

Pris som personbil: Berlingo Multispace: 223.500 (kun L1 – Lengde 1 som personbil)

Kilde: Importøren

Iveco Daily Electric

Motor: 60-80 kW.

Drivhjul: Bakhjulsdrift.

Batterikapasitet: 28-85 kWh.

Ladefart «hjemmelader»: 10-24 timer (3,5kW).

Ladefart hurtiglading: 2 timer (22kW).

Rekkevidde: 70-200 kilometer (NEDC).

Nyttelast: 600-1.100 kilo.

Lastevolum: 7,3-19,6 m³.

Egenvekt: 2.400-2.900 kilo.

Tilhengerkapasitet: Leveres ikke med hengerfeste.

Muligheter for bakseter: Nei.

Pris som varebil: 838.000 – 1.423.900 kroner.

Pris som personbil: Leveres ikke.

Kilde: Importøren

Elvarebiler som kommer:

Volkswagen e-Crafter

Motor: 100 kW/290 Nm.

Drivhjul: Forhjulsdrift.

Batterikapasitet: Lithium-ION HV-celler (37 Ah) med 36 kWh.

Ladefart «hjemmelader»: Cirka 5 timer og 20 minutter (7kW lader).

Ladefart hurtiglading: 7,2 kW og Combolader (CCS) for hurtiglading inntil 40 kW (45 minutter ladetid til 80 % kapasitet).

Rekkevidde: inntil 160 km (NEDC).

Nyttelast: Klasse N2: 1750 kilo / Klasse N1: 1.000 kilo.

Lastevolum: 10,7 m³.

Egenvekt: Klasse N2: 4.250 kilo / Klasse N1: 3.500 kilo.

Tilhengerkapasitet: Ingen tilhengerkapasitet.

Muligheter for bakseter: Leveres ikke som personbil, men importøren sier de «kanskje kan bygge den som buss, basert på N2».

Pris som varebil: 630.000 kroner.

Pris som personbil: Ikke aktuelt.

Planlagt lanseringstidspunkt: Slutten av september 2018.

Kilde: Importøren

MAN eTGE

Motor: 100 kW/290 Nm.

Drivhjul: Forhjulsdrift.

Batterikapasitet: 36 kWh.

Ladefart «hjemmelader»: AC-Wallbox 7,2kW=5 timer og 20 minutter fra 0 till 100 %.

Ladefart hurtiglading: Combo charging socket (CCS) med opptil 40 kW: 45 minutter fra 0-80 %.

Rekkevidde: 160 kilometer (NEDC).

Nyttelast (kilo): Totalvekt 3,5 tonn = 920 kilo, Totalvekt 4,25 tonn = 1.670 kilo.

Lastevolum: 10,7 m³.

Egenvekt: 2.580 kilo.

Tilhengerkapasitet: 750 kilo.

Muligheter for bakseter: Nei.

Pris som varebil: 795.000 kroner.

Planlagt lanseringstidspunkt: November 2018.

Kilde: Importøren

Mercedes-Benz eVito

Motor: 84 kW/300 Nm.

Drivhjul: Forhjulsdrift.

Batterikapasitet: 41,4 kWh.

Ladefart «hjemmelader»: Rundt 6 timer til 100% med «wallbox» på 7,2 kW.

Ladefart hurtiglading: Kan foreløpig ikke hurtiglades. Mercedes opplyser at det kommer, men har ikke sagt noe om når.

Rekkevidde: 150 kilometer (WLTP) (flere valgmuligheter påvirker rekkevidden).

Nyttelast: «Mer enn» 1.000 kilo (flere valgmuligheter påvirker nyttelasten).

Lastevolum: Opptil 6,6 m3 (flere valgmuligheter som påvirker).

Egenvekt: (flere valgmuligheter som påvirker).

Tilhengerkapasitet: Kan foreløpig ikke trekke tilhenger.

Muligheter for bakseter: Ja.

Pris som varebil: Ikke fastsatt (Norge).

Pris som personbil: Ikke fastsatt (Norge).

Planlagt lanseringstidspunkt: 2019 i Norge (bilen er lansert i Tyskland).

Kilde: Importøren

Mercedes-Benz eSprinter

Motor: 84 kW/300 Nm.

Drivhjul: Ikke offentliggjort.

Batterikapasitet: 41 kWh / 55 kWh (flere valg).

Ladefart «hjemmelader»: Rundt 6 timer (41 kWh) / 8 timer (55 kWh) til 100% med «wallbox» på 7,2 kW.

Ladefart hurtiglading: 45 minutter fra 0 til 80 % med DC-hurtigladestasjon.

Rekkevidde: 115 kilometer (41 kWh) / 150 kilometer (55 kWh) (avhengig av valg av batterikapasitet og toppfartbegrensning 80 eller opptil 120 km/t).

Nyttelast: 900 kilo (55 kWh) / 1.040 kilo (41 kWh) (flere valgmuligheter påvirker nyttelasten).

Lastevolum: 10,5 m3 (kunden har flere valg).

Egenvekt: Avhengig av variant og valg av antall batteripakker.

Tilhengerkapasitet: Ikke offentliggjort om den kan kjøres med henger.

Muligheter for bakseter: Ja.

Pris som varebil: Ikke fastsatt.

Pris som personbil: Ikke fastsatt.

Planlagt lanseringstidspunkt: 2019.

Kilde: Importøren

Elvarebiler som kanskje kommer til Norge:

SAIC Maxus EV80

Motor: 100 kW.

Drivhjul: Ukjent.

Batterikapasitet: 56 kWh.

Ladefart «hjemmelader»: 7 timer fra tom til full.

Ladefart hurtiglading: 2 timer fra tom til full.

Rekkevidde: 200 kilometer (NEDC).

Nyttelast: 950 kilo.

Lastevolum: 11,3 m3.

Egenvekt: 2.550 kilo.

Tilhengerkapasitet: 750 kilo i chassisutgave.

Muligheter for bakseter: Ukjent om bilen leveres med bakseter.

Pris som varebil: Cirka 50.000 Euro (europeisk pris).

Pris som personbil: Ukjent om bilen leveres med bakseter.

Planlagt lanseringstidspunkt: Lansert i Europa – tidspunkt for norgeslansering uvisst.

Kilde: SAIC

StreetScooter Work / Work L Box

Motor: 38 kW permanent ytelse, 48 kW i kortere perioder.

Drivhjul: Forhjulsdrift.

Batterikapasitet: 20 / 40 kWh.

Ladefart «hjemmelader»: 0-80 %: 4,5 / 8 timer. 0-100 %: 7 / 10 timer. Lader: max. 16 A.

Ladefart hurtiglading: Hurtiglader leveres ikke.

Rekkevidde: 118 kilometer (NEDC).

Nyttelast: 720 / 895 kilo.

Lastevolum: 4,3 / 8 m3.

Egenvekt: 1.460 / 1.695 kilo.

Tilhengerkapasitet: Hengerfeste leveres ikke.

Muligheter for bakseter: Nei.

Pris som varebil: Fra 40.400 Euro i Tyskland.

Pris som personbil: Leveres ikke.

Planlagt lanseringstidspunkt: Uvisst om den skal lanseres i Norge.

Kilde: StreetScooter

Powered by Labrador CMS