-
RSA Bil Trondheim:
Bilselger - RSA Bil Trondheim
-
RSA Bil:
Mekaniker/tekniker - RSA BIL Trondheim
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
RSA BIL Kristiansand:
Servicerådgiver - RSA BIL Kristiansand
-
Motor Forum AS, Oslo:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo, Ryen Bruktbil:
Selger
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Servicemarkedsleder
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
RøhneSelmer AS:
Innkjøps og kvalitetsansvarlig
-
Bilia Insignia:
Teamleder Verksted, Insignia
-
Autoplan AS:
Salgssjef
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
RSA Bil Romerike:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Romerike
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
Bilia Xpeng:
Servicesjef, Xpeng Drammen
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RSA Bil Arendal:
Bilselger - RSA Bil Arendal
-
Bertel O. Steen AS:
Produkt- og ordrekoordinator
-
RSA Bil Oslo:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Oslo
-
Norwegian Mobility Group AS:
Leder for serviceskolen
-
RSA Bil Forus:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Toyota Haugesund AS:
Salgssjef
-
Bilbutikk1 as Avd Ås:
Kundemottaker / Delelagermedarbeider
-
Sulland Lier:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
Sanntids NOx
Scania vil gjerne minne om at det er noen som tar utslipp på alvor. De har tre mobile laboratorier som måler utslipp i «virkelig-liv» situasjoner.
Egentlig burde det være unødvendig å presisere det, men nå forutsetter altså Euro 6-standarden at utslipp måles i sanntid under normale trafikkforhold.
Hekter på hengere
Sven Andersson, som er en av dem med ansvar for utslipps-tester hos Scania forteller at tidligere brukte de stasjonære enheter for å måle utslipp. Men fra desember 2013, da Euro 6 ble virkelighet, bygget de opp tre hengere som hektes på trekkvogner som skal testes.
Han presiserer at siden «normale trafikkforhold» også har med last gjøre, blir hengerne fylt opp slik at vekten representerer 50-60 prosent av tillatt nyttelast.
Utstyret kan også benyttes på busser og biler uten hengere, og testerne gjør unna minst 50 biler pr. år.
Tar fire timer
Både kundebiler som har vært ute på veien i lang tid allerede, nye produksjonsbiler, og eksperimentbiler blir testet, og hver test tar inntil fire timer.
«Det betyr at vi kjører i by, på vanlig landevei, og på motorvei,» forteller Andersson.
«Vi kobler utstyret til bilens diagnosesystem og monterer en gass-analysator på eksosrøret. Selve avlesingen skjer på en lap top, der vi kan følge carbon monoksyd, carbon dioksyd, hydrocarboner og nitrogen oksyder. Vi følger også eksos-strømmen og temperaturen på den samtidig som alle GPS- og meteorologiske data blir logget».
«Takket være dette utstyret og denne innsatsen er vi ikke i tvil om at vi kan garantere at Scanias biler møter alle Euro 6 kravene» avslutter Andersson, og minner om at ved bykjøring med en ni liters Scania Euro 6 og full last, slipper den ut mindre gift enn en gjennomsnitts norsk personbildiesel..
Se video av hvordan målingen foregår: