-
RSA Bil Trondheim:
Bilselger - RSA Bil Trondheim
-
RSA Bil:
Mekaniker/tekniker - RSA BIL Trondheim
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
RSA BIL Kristiansand:
Servicerådgiver - RSA BIL Kristiansand
-
Motor Forum AS, Oslo:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo, Ryen Bruktbil:
Selger
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Servicemarkedsleder
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
RøhneSelmer AS:
Innkjøps og kvalitetsansvarlig
-
Bilia Insignia:
Teamleder Verksted, Insignia
-
Autoplan AS:
Salgssjef
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
RSA Bil Romerike:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Romerike
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
Bilia Xpeng:
Servicesjef, Xpeng Drammen
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RSA Bil Arendal:
Bilselger - RSA Bil Arendal
-
Bertel O. Steen AS:
Produkt- og ordrekoordinator
-
RSA Bil Oslo:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Oslo
-
Norwegian Mobility Group AS:
Leder for serviceskolen
-
RSA Bil Forus:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Toyota Haugesund AS:
Salgssjef
-
Bilbutikk1 as Avd Ås:
Kundemottaker / Delelagermedarbeider
-
Sulland Lier:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
Satser på lading av elektriske kjøretøy uten ladekabel
Posten Norge går inn på eiersiden i svenske Elonroad, som utvikler en teknologi hvor el-kjøretøy lades under kjøring eller på en egenutviklet matte under parkering. Om kort tid starter et pilotprosjekt i Trondheim hvor el-kjøretøyene lades uten ladekabel.
Induksjonslading, pantograflading, skinne-i-veien-lading. Det er langt flere måter å få strøm inn i batteriene i elektriske kjøretøy på enn pluggen i veggen.
YrkesBil har tidligere fortalt at det i Oslo skal bygges trådløs lading for drosjer. Du husker kanskje også Renault som sammen med Qualcomm Technologies har vist en elektrisk Kangoo som lades fra landeveien.
Eller hva med eHighway i Tyskland der hybridelektriske lastebiler fra Scania lades i fart med pantograf over Autobahn.
I 2018 skrev vi om at to kilometer av de totalt ti på strekningen mellom Arlanda fraktterminal og Rosersberg logistikkområde i Sverige ble elektrifisert.
Forsøket fikk mye offentlig støtte, men en rekke private interessenter deltok også i initiativet - deriblant Vattenfall.
Nå er det altså norske Posten som i en pressemelding opplyser at de satser økonomisk på utvikling av el-veier.
- Dette er en innovasjon som vi tror kan være med å forenkle bruken av elektriske kjøretøy. Vi vil være en del av omstillingen til elektriske transporter og som bransje har vi mye å vinne på å teste nye løsninger for å minske klimautslipp. Elonroads teknikk er veldig lovende og vi investerer ikke bare i selskapet, men går også inn i et felles utviklingsprosjekt for stasjonær ladning uten bruk av ladekabel i Norge og i Sverige, sier Odd Roger Tiller som er regionsdirektør i Posten.
Elonroad er et svensk selskap som har utviklet en teknikk for elektriske bilveier, basert på en ladeskinne som lader el-kjøretøy både under kjøring og parkering. Ladeskinnen produseres i aluminium i samarbeid med norske Hydro.
Selskapet produserer, installerer, betjener og vedlikeholder ladeskinnen, som ifølge meldingen "bidrar til et høyt sikkerhetsnivå og muliggjør intelligente veisystem". Nå starter selskapet neste fase i kommersialiseringen av elektrifiserte bilveier og lading via ladeskinner på bakken.
Et prosjekt for det svenske Trafikverket i Lund i Sverige er allerede i gang, der teknikken testes på en strekning for byens busser. Samtidig med emisjonen, startes det også to nye pilotprosjekter med Bring om utvikling av stasjonære ladeløsninger i Norge og Sverige.
Andre selskaper som også går inn på eiersiden nå er Almi Invest Greentech og EUs risikokapitalfond EIT Urban Mobility.
Pengene skal brukes til å sertifisere teknikken og gjøre selskapet klar for kommersiell utrulling etter pågående pilotprosjekt. Målet er i 2025 å kunne bruke teknologien til alle typer av elektriske kjøretøy.