-
Alfie Bilskade AS:
Biloppretter
-
Bilia Drammen:
Bilmekaniker, Volvo/ Xpeng Drammen
-
Bilia Norge:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser
-
Tryg:
Salgssjef Bilkanalen Enter og Tryg Forsikring
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
DNB Bank ASA:
Bruktbilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Brennes Auto Moss AS:
Bilmekaniker
-
DNB Bank ASA:
Sales Manager
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RG Mobility AS:
Takstmann
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
Skal bli enklere å bruke kombinertbuss
Regjeringen vil forenkle regelverket.

– Nå blir det enklere å bruke busser som kan frakte både personer og gods samtidig. Regjeringen forenkler regelverket, og nå foreslår vi å oppheve kravet om at kombinertbusser over 12,4 meter må ha ruteløyve, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp).
Vegdirektoratet har nå sendt på høring forslag til endring i regelen om tillatt lengde for buss innrettet for kombinert transport uten ruteløyve.
Vil fjerne løyvekrav
Forslaget går ut på å oppheve regelen i bruksforskriften slik at det ikke er nødvendig med ruteløyve ved bruk av kombinertbuss over 12,4 meter, opplyser Samferdselsdepartementet i en pressemelding.
En kombinertbuss er en buss som kan frakte både personer og gods samtidig. For eksempel kan en kombinertbuss være nyttig for et band som vil frakte utstyr og bandmedlemmer, et teater som vil frakte kulisser og skuespillere, eller rallykjørere som vil frakte sin bil og sitt team.
Skulle hindre godstransport
Regelen om maks lengde på 12,4 meter for buss som kan transportere personer og gods ble opprinnelig gitt for å sikre at kombinertbusser ikke skulle konkurrere med den vanlige godstransporten.
En lastebil kan kun være 12 meter, mens en buss kan være inntil 15 meter. Dette kan potensielt gi bussen mer lasteplass.
Kan gi dispensasjon
Vegdirektoratet kan i dag gi dispensasjon fra denne regelen til både bedrifter og privatpersoner som har behov for slik kombinert transport, og de ser ingen gode grunner for at slik transport ikke skal være åpen for alle som oppfyller kravet om at de kun transporterer eget gods.
– Ved å fjerne dette kravet i vegtrafikkloven, forenkler vi hverdagen noe for de som trenger å bruke en kombibuss. I tillegg frigjør vi ressurser hos Vegdirektoratet ved at det ikke lenger blir nødvendig å søke om dispensasjon, sier Solvik-Olsen.