-
Toyota Asker og Bærum:
Handover / produktspesialist
-
Solaris Norge A/S:
Mekaniker til tungbil, buss søkes
-
Flex1One AS:
Driftsansvarlig
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Steinkjer
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Sales Consultant
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Gumpens Auto Grenland:
Daglig leder
-
Gumpens Auto Grenland:
Biloppretter
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Slik skal Tine spare 1,25 mill. liter diesel per år
Teknologiselskapet Semcon har utviklet et elektrisk system for melkepumping som skal redusere hver melkebils forbruk med opptil 5.000 liter diesel per år.

I dag må melkebilene bruke dieselmotoren til å kjøre pumpen som fyller tanken med melk. Det medfører både CO2-utslipp og drivstofforbruk.
Hver melkebil pumper melk cirka 1.000 timer per år, så det er snakk om betydelige kostnader for meieriet.
Ved å installere en batteridreven elektrisk motor for melkepumpen, kan både forbruk av diesel og slitasje på dieselmotoren reduseres. I tillegg blir det mindre av både støy og utslipp på gården.
Det er teknologiselskapet Semcon som har kommet opp med en slik løsning.
– Den nye teknologien kan implementeres i kjøretøyene som allerede er tilgjengelige, sier Hans Peter Havdal, divisjonsleder i Semcon, i en pressemelding.
Sparer millioner
Tine, som står for majoriteten av all melketransport i Norge, planlegger å installere de nye pumpene i alle sine 250 melkebiler.
– Når alle melkepumper i Norge drives med elektrisitet vil dieselforbruket reduseres med 1,25 millioner liter diesel per år. Det betyr at CO2- utslippet reduseres med 3.200 tonn i året. Denne klimainvesteringen vil også være økonomisk, våre kostnader vil reduseres med flere millioner kroner, sier Frode Eggan hos Tine.
Hvis alle meierier i EU skulle ta i bruk denne løsningen skulle man kunne spare over 120 millioner liter diesel årlig. Teknikken kan dessuten overføres til andre områder.
– Her har vi fokusert på melk, men tar man med alt som pumpes inn i tankbiler, for eksempel øl, korn eller pellets. Da snakker vi om enorme mengder diesel som kan reduseres, sier Hans Peter Havdal.
Prosjektet er et samarbeid mellom Semcon og Tine, med støtte fra Enova.
Slik fungerer det
Batteriet til den elektriske motoren lades under kjøring som et vanlig bilbatteri.
Batteriet gir nok energi til avriming, arbeidslys, vindusviskere som bevarer sikkerheten og komforten til sjåføren.
Elektrisk pumping skjer så å si lydløst, noe som ifølge produsenten betyr at forstyrrende støy på gården reduseres betraktelig under henting av melk.
– Vi har melkebiler her på gården annenhver dag. En løsning som reduserer både støy og utslipp vil bety mye for arbeidsmiljøet, men også at det bidrar til et mer miljøvennlig produkt generelt, sier melkeprodusenten Ove Nättorp.