-
Volvo Car Stor-Oslo:
Servicemarkedsleder
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
RøhneSelmer AS:
Innkjøps og kvalitetsansvarlig
-
Bilia Insignia:
Teamleder Verksted, Insignia
-
Autoplan AS:
Salgssjef
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
RSA Bil Romerike:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Romerike
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
Bilia Xpeng:
Servicesjef, Xpeng Drammen
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RSA Bil Arendal:
Bilselger - RSA Bil Arendal
-
Bertel O. Steen AS:
Produkt- og ordrekoordinator
-
RSA Bil Oslo:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Oslo
-
Norwegian Mobility Group AS:
Leder for serviceskolen
-
RSA Bil Forus:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Toyota Haugesund AS:
Salgssjef
-
Bilbutikk1 as Avd Ås:
Kundemottaker / Delelagermedarbeider
-
Sulland Lier:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
Storkunder vil «presse» frem utslippsfrie lastebiler
GreenFleet-bedriftene Posten, Ruter, Veidekke, Tine, Sønnico, Umoe, Agder Energi og Coca-Cola, lanserer 8. november en erklæring der de etterspør flere utslippsfrie tyngre kjøretøy og forsterkede virkemidler.
Det var på Zerokonferansen i 2017 de samme selskapene forpliktet seg til å etterspørre utslippsfrie personbiler og lette varebiler.
Tanken er at de ønsker å bruke sin forbrukermakt til å presse frem løsninger fra kjøretøyprodusentene.
– Vi må bruke innkjøpsmakten vår sammen, uttalte Jens Ulltveit-Moe, konsernsjef i Umoe, til Dagens Næringsliv den gang.
I forbindelse med årets konferanse tar selskapene et skritt videre, og vil etterspørre også tyngre fossilfrie kjøretøy. Samtidig ber de om forsterkede politiske virkemidler for å få fart på utrullingen, opplyser miljøorganisasjone Zero i en pressemelding.
I løpet av de neste to årene skal de såkalte GreenFleet-bedriftene til sammen skifte ut 2.600 varebiler og tyngre kjøretøy av en samlet kjøretøypark på 7.000 enheter. Bedriftene forplikter seg nå til å bytte til utslippsfrie eller fossilfrie løsninger, så fort disse er tilgjengelige.
De etterlyser samtidig sterkere politiske grep, økt modellutvalg fra produsentene og internasjonalt samarbeid for å få fart på utviklingen.
Bedriftene peker på at myndighetene spiller en avgjørende rolle for å få med næringslivet på et raskere skifte til klimavennlige transportløsninger.
Selskapene lister opp føgende seks satsinger som de mener trengs for å få fart på skiftet:
1. “Elbilfordeler” for næringslivet som skaper en rask utrulling av klimavennlige nyttekjøretøy gjennom etableringen av et CO2-fond for næringslivet.
2. En storstilt utbygging av lade- og fylleinfrastruktur for utslippsfrie og fossilfrie kjøretøy.
3. Satsing på norsk produksjon av biodrivstoff med høy klimanytte.
4. Krav i offentlige anbud som fremmer raskere innfasing av klimavennlige tyngre kjøretøy
5. Langsiktige og forutsigbare nasjonale insentiver for mer klimavennlig nyttetransport, som opptrapping av omsetningskrav for bærekraftig biodrivstoff, og varige bompengefordeler for utslippsfrie og fossilfrie nyttekjøretøy.
6. Innføre lokale virkemidler som gir klare fordeler for å velge helt fornybare løsninger