-
Volvo Car Stor-Oslo:
Servicemarkedsleder
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
RøhneSelmer AS:
Innkjøps og kvalitetsansvarlig
-
Bilia Insignia:
Teamleder Verksted, Insignia
-
Autoplan AS:
Salgssjef
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
RSA Bil Romerike:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Romerike
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
Bilia Xpeng:
Servicesjef, Xpeng Drammen
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RSA Bil Arendal:
Bilselger - RSA Bil Arendal
-
Bertel O. Steen AS:
Produkt- og ordrekoordinator
-
RSA Bil Oslo:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Oslo
-
Norwegian Mobility Group AS:
Leder for serviceskolen
-
RSA Bil Forus:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Toyota Haugesund AS:
Salgssjef
-
Bilbutikk1 as Avd Ås:
Kundemottaker / Delelagermedarbeider
-
Sulland Lier:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
Utsetter ekstra lastebilavgift
Lavutslippssonen i Oslo, som vil gi mange lastebileiere en ekstraregning på 600 kroner dagen, er utsatt til neste vinter.
– Vi har fått en del høringsinnspill, spesielt fra næringslivet, som sier at de trenger litt mer tid før de kan klare å omstille seg. Mange har investert i biler som er akkurat litt dårligere enn Euro 6, og da trenger de litt ekstra tid. Det velger vi å lytte til, sier byråd for miljø og samferdsel, Lan Marie Nguyen Berg til NRK.
Byrådet i Oslo har lenge jobbet for å opprette en såkalt lavutslippssone innenfor bygrensene i hovedstaden. Planen er at såkalt «forurensende kjøretøy» må betale et gebyr for å kunne kjøre innenfor bygrensen.
Prisen er foreslått til 300 kroner døgnet, med maksgrense på 25.000 kroner i året, for lastebiler under 12 tonn. For kjøretøy over 12 tonn blir prisen det dobbelte – altså inntil 50.000 kroner i året. Kjøretøy med Euro 6-teknologi skal slippe gebyr. Avgiften kommer i tillegg til de allerede økte, og miljødifferensierte bomtakstene.
Næringslivets Hovedorganisasjon (NHO) og Norges Lastebileier-Forbund (NLF) er sterke motstandere av en slik avgift, og frykter blant annet at utenlandske kjøretøy skal slippe unna.
Regiondirektør Nina Solli i NHO Oslo og Akershus er glad byrådet har lyttet til innspillene deres.
– Man kan ikke innføre en så stor avgift på så kort varsel. Næringslivet er avhengig av forutsigbare rammebetingelser. Vi vil bidra til det grønne skiftet, men man må få rimelig tid til å omstille seg, sier hun til NRK.
Ifølge Bymiljøetaten er det registrert cirka 20.000 tunge kjøretøy i Oslo og Akershus som trolig vil måtte regne med gebyr fordi de ikke tilfredsstiller Euro 6. I tillegg kommer tunge kjøretøy fra andre regioner, og utlandet.
Utfordringer knyttet til håndhevingen og det å få på plass tekniske løsninger sammen med Statens vegvesen skal også være en del av begrunnelsen for å utsette iverksettelsen, ifølge statskanalen.