-
AutoriaGruppen:
Salgssjef bruktbil
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
Alfie Bilskade AS:
Biloppretter
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
S. Rødsten Bilforretning AS:
Bilmekaniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Orkanger
-
Bilia Insignia:
Salgsdirektør, Bilia Insignia
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss, Lørenskog:
Mekaniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Lærdal
-
Team Verksted AS:
Kundemottaker
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Manager Sales
-
Team Verksted AS:
Industrimekaniker
-
Birger N. Haug AS:
Teknisk Leder
-
Bilbutikk1 as Avd Ås:
Kundemottaker / Delelagermedarbeider
-
Albjerk Bil Lier AS:
Mekaniker
-
Gumpens Auto Grenland AS:
Daglig leder
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Tellnes Autosenter AS:
Tungbil- og lettbil Mekanikere
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
Utsetter fristen for «smart fartsskriver»
Lastebilleverandørene kan puste litt lettere, etter at Vegdirektoratet har besluttet å utsette fristen for å innføre såkalt smart fartsskriver fra 15. juni til 15. oktober.


GRAFIKK: De såkalt «smarte fartsskriverne» er mer avanserte enn dagens skrivere og gir også langt større kontroll med blant annet bruk av bilen. I tillegg vil de nye fartsskriverne inneha funksjoner som vektavlesninger for bil og henger, samt grensesnitt mot intelligente transportsystemer, i tillegg til å være forberedt for fremtidige applikasjoner. Illustrasjon: EU
Alle kjøretøy som registreres etter 15. juni 2019, og som skal drive transport omfattet av kjøre- og hviletidsbestemmelsene, skal ha såkalt «smart fartsskriver», ifølge EU-bestemmelser.
Som YrkesBil skrev i februar har forsinkelser hos leverandører av fartsskrivere og lang ledetid hos påbyggere, gjort at norske lastebilimportører i lang tid har ropt etter en overgangsperiode.
Situasjonen er like presserende i andre europeiske land. Derfor har de europeiske bransjeorganisasjonene for forhandlere, CECRA, og bilprodusenter, ACEA og OICA, engasjert seg sterkt i saken. Her i landet følges saken opp av Norges Bilbransjeforbund (NBF) og Bilimportørenes Landsforening (BIL).
Teknisk direktør i BIL, Tore Lillemork, opplyser til YrkesBil at foreningen siden november i fjor har jobbet opp mot Vegdirektoratet for å få benytte seg av den ordinære overgangsordningen i Bilforskriften. Dette har Vegdirektoratet hele tiden avvist.
Nasjonal ordning
Men rett før hele Norge tok 17. mai-helg mottok bilimportørene et brev fra direktoratet, der det fremgår at det likevel skal innføres en nasjonal overgangsordning for Norge, og dermed en utsettelse av innføringsfristen.
I brevet oppgis følgende begrunnelse for beslutningen:
«For at den smarte fartsskriveren skal kunne tas i bruk, må den aktiveres ved hjelp av en ny type verkstedkort: GEN2-verkstedkort. Derfor var datoen 15. juni 2019 basert på at landene i EØS-området skulle være i stand til å utstede GEN2-verkstedkort senest tre måneder før introduksjonsdatoen, altså 15. mars 2019.
Norges forpliktelser til å følge forordning 165/2014 og gjennomføringsforordning 2016/799 stammer fra vårt medlemskap i EØS, og for at EU-reglene skal gjelde hos oss må reglene tas inn i EØS-avtalen for så å tas inn i nasjonal rett ved lov eller forskrift. I 2018 ble det vedtatt en ny forordning 2018/502 som gjorde endringer i de tekniske spesifikasjonene til smart fartsskriver i forordning 2016/799. Denne forordningen er enda ikke tatt inn i EØS-avtalen.
Med andre ord har ikke Norge som EØS-land fullt ut akseptert de tekniske spesifikasjonene til den smarte fartsskriveren, og det kan argumenteres for at vi av den grunn ikke er forpliktet til å følge fristene for smart fartsskriver.
Vegdirektoratet har ikke fått bekreftelse fra EFTAs overvåkingsorgan på om Norge er forpliktet til å følge fristene for smart fartsskriver, og etterstreber derfor å overholde fristene slik de står i forordningen. Norge har imidlertid ikke klart å oppfylle forpliktene til å utstede GEN2-fartsskriverkort, og det er per dags dato fortsatt ikke mulig for fartsskriververksteder og rekvirere GEN2-verkstedkort.
Vegdirektoratet har kommet til at det mest hensiktsmessige er at det etablereres en nasjonal overgangsordning der kravet om å ha innmontert smart fartsskriver utsettes.
Vegdirektoratet har derfor fattet vedtak om å utsette fristen for når nyregistrerte kjøretøy som skal drive kjøring underlagt kjøre- og hviletidsbestemmelsene må ha innmontert smart fartsskriver til 15. oktober 2019».
Tilfreds
Tore Lillemork og BIL er tilfreds med løsningen som dukket opp «i tolvte time».
– BIL setter pris på løsningen og vil takke også Samferdselsdepartementet i denne saken, som i utgangspunktet var vanskelig å få gehør for, sier Lillemork.
Det fremgår imidlertid av Vegdirektoratets vedtak om unntak fra EU-fristen, at dette bare har virkning i nasjonal transport.
Bakgrunnen er at Vegdirektoratet ikke kan garantere for at et ensidig nasjonalt vedtak om unntak vil bli respektert av kontrollmyndighetene i andre EØS-land.
«Vegdirektoratet har derfor utarbeidet et informasjonsskriv om at vi som følge av manglende implementering av forordning 2018/502, ikke er bundet av fristene for smart fartsskriver. Transportører i internasjonal transport kan medbringe og forevise dette skrivet ved en eventuell kontroll», heter det i brevet.