-
Alfie Bilskade AS:
Biloppretter
-
Bilia Drammen:
Bilmekaniker, Volvo/ Xpeng Drammen
-
Bilia Norge:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser
-
Tryg:
Salgssjef Bilkanalen Enter og Tryg Forsikring
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
DNB Bank ASA:
Bruktbilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Brennes Auto Moss AS:
Bilmekaniker
-
DNB Bank ASA:
Sales Manager
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RG Mobility AS:
Takstmann
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
Uuups, det var visst ikke permanent 4X4 likevel
YrkesBils testsjåfør fikk beskjed om at lastebilen var utstyrt med permanent firehjulsdrift. Men i en glatt og bratt motbakke oppdaget han fort at noe ikke stemte.

Volvo FL 4X4 er på plass i Norge, og YrkesBils testsjåfør Jarle Berg har vært ute og prøvekjørt nyheten. Som vanlig fikk han med seg informasjonsbrosjyre fra Volvo-importøren om bilen, hvor det står at denne modellen har permanent firehjulsdrift.
– Derfor bestemte jeg meg for å sette den på en liten prøve for å teste fremkommeligheten på det glatte føret som er ute nå, forteller Jarle.
Begynte å spinne
Etter hvert finner han en motbakke som er både glatt og bratt. Midtveis i bakken stopper han helt opp for så å ta i gang igjen.
– Da begynte bilen bare å spinne mens den gled sakte bakover. Jeg stoppet og oppdaget en bryter på dashbordet som var til firhjulsdrift-systemet og trykket inn denne. Da merket jeg at framhjulene begynte å jobbe, og bilen dro seg oppover bakken, forteller testføreren.
En smule forvirret kontakter han Volvo Norges informasjonssjef Torstein Magelssen, som mener det skal være permanent firehjulsdrift på bilen – men lover å undersøke saken nærmere.
To alternativer
Etter kort tid melder Magelssen tilbake:
– Det viser seg at informasjonen vi har gitt til pressen ikke stemmer. Bilen kan bestilles med permanent firehjulstrekk eller med en fordelingskasse der man selv velger å koble inn drift på foraksel. Vår demobil har sistnevnte alternativ, opplyser informasjonssjefen.
– Jeg skulle selvsagt ha funnet ut av dette, isteden var det en våken Jarle Berg i YrkesBil som gjorde oss oppmerksom på dette. Takk til Jarle!, skriver Magelssen i en melding til pressen.
PS. YrkesBil kommer tilbake med en mer utfyllende artikkel om den nye lastebilen, som testsjåføren for øvrig har fått et veldig godt inntrykk av.