-
AutoriaGruppen:
Salgssjef bruktbil
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
Alfie Bilskade AS:
Biloppretter
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
S. Rødsten Bilforretning AS:
Bilmekaniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Orkanger
-
Bilia Insignia:
Salgsdirektør, Bilia Insignia
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss, Lørenskog:
Mekaniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Lærdal
-
Team Verksted AS:
Kundemottaker
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Manager Sales
-
Team Verksted AS:
Industrimekaniker
-
Birger N. Haug AS:
Teknisk Leder
-
Bilbutikk1 as Avd Ås:
Kundemottaker / Delelagermedarbeider
-
Albjerk Bil Lier AS:
Mekaniker
-
Gumpens Auto Grenland AS:
Daglig leder
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Tellnes Autosenter AS:
Tungbil- og lettbil Mekanikere
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
Uuups, det var visst ikke permanent 4X4 likevel
YrkesBils testsjåfør fikk beskjed om at lastebilen var utstyrt med permanent firehjulsdrift. Men i en glatt og bratt motbakke oppdaget han fort at noe ikke stemte.

Volvo FL 4X4 er på plass i Norge, og YrkesBils testsjåfør Jarle Berg har vært ute og prøvekjørt nyheten. Som vanlig fikk han med seg informasjonsbrosjyre fra Volvo-importøren om bilen, hvor det står at denne modellen har permanent firehjulsdrift.
– Derfor bestemte jeg meg for å sette den på en liten prøve for å teste fremkommeligheten på det glatte føret som er ute nå, forteller Jarle.
Begynte å spinne
Etter hvert finner han en motbakke som er både glatt og bratt. Midtveis i bakken stopper han helt opp for så å ta i gang igjen.
– Da begynte bilen bare å spinne mens den gled sakte bakover. Jeg stoppet og oppdaget en bryter på dashbordet som var til firhjulsdrift-systemet og trykket inn denne. Da merket jeg at framhjulene begynte å jobbe, og bilen dro seg oppover bakken, forteller testføreren.
En smule forvirret kontakter han Volvo Norges informasjonssjef Torstein Magelssen, som mener det skal være permanent firehjulsdrift på bilen – men lover å undersøke saken nærmere.
To alternativer
Etter kort tid melder Magelssen tilbake:
– Det viser seg at informasjonen vi har gitt til pressen ikke stemmer. Bilen kan bestilles med permanent firehjulstrekk eller med en fordelingskasse der man selv velger å koble inn drift på foraksel. Vår demobil har sistnevnte alternativ, opplyser informasjonssjefen.
– Jeg skulle selvsagt ha funnet ut av dette, isteden var det en våken Jarle Berg i YrkesBil som gjorde oss oppmerksom på dette. Takk til Jarle!, skriver Magelssen i en melding til pressen.
PS. YrkesBil kommer tilbake med en mer utfyllende artikkel om den nye lastebilen, som testsjåføren for øvrig har fått et veldig godt inntrykk av.