-
RSA Bil Trondheim:
Bilselger - RSA Bil Trondheim
-
RSA Bil:
Mekaniker/tekniker - RSA BIL Trondheim
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
RSA BIL Kristiansand:
Servicerådgiver - RSA BIL Kristiansand
-
Motor Forum AS, Oslo:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo, Ryen Bruktbil:
Selger
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Servicemarkedsleder
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
RøhneSelmer AS:
Innkjøps og kvalitetsansvarlig
-
Bilia Insignia:
Teamleder Verksted, Insignia
-
Autoplan AS:
Salgssjef
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
RSA Bil Romerike:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Romerike
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
Bilia Xpeng:
Servicesjef, Xpeng Drammen
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RSA Bil Arendal:
Bilselger - RSA Bil Arendal
-
Bertel O. Steen AS:
Produkt- og ordrekoordinator
-
RSA Bil Oslo:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Oslo
-
Norwegian Mobility Group AS:
Leder for serviceskolen
-
RSA Bil Forus:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Toyota Haugesund AS:
Salgssjef
-
Bilbutikk1 as Avd Ås:
Kundemottaker / Delelagermedarbeider
-
Sulland Lier:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
Varebiler får strengere utslippskrav
TØFFE KRAV: EUs miljøministere har blitt enige. CO2-utslippene fra varebiler skal ned 25 prosent.
EUs miljøvernminister ble mandag før jul enige om et nytt gjennomsnittlig utslippsnivå for varebiler: 147 gram per kilometer.
Det er ventet at forlaget bankes gjennom i begynnelsen av 2011.
I dag er kravet 200 gram, og produsenter med gjennomsnittlig høyere nivå på sin flåte av biler må betale bøter.
I Norge slipper til sammenlikning nye varebiler registrert i 2010 ut 194 gram i snitt, KLIKK for tabell – et tall som for øvrig ligger betraktelig over personbilsektorens drøyt 140 gram.
Men det er ikke gjort i en håndvending å redusere drivstofforbruket med 25 prosent. Dessuten var det opprinnelige forslaget enda verre: 135 gram.
De store bilproduserende landene Tyskland, Frankrike og Italia har derfor kranglet og forhandlet lenge og vel. Tysklands miljøminister Norbert Röttgen (CDU) kaller likevel resultatet et godt kompromiss:
- Dette dreier seg ikke om det er teknisk mulig eller ei, påpeker han, men rett og slett om hvor mye det skal koste samfunnet.
Så har da også bilprodusentene nær 10 år på seg å fikse det – for det nye utslippsnivået på 147 gram skal gjelde fra 2020.
Klikk og les mer om varebil på YrkesBil.
Litt ris bak speilet finnes likevel, for allerede i 2014 skal man nå et mellommål på 175 gram. Og det koster produsentene dyrt å ikke klare dette, helt presis 95 euro per gram og kjøretøy som overstiger målkravet.