-
RSA Bil Trondheim:
Bilselger - RSA Bil Trondheim
-
RSA Bil:
Mekaniker/tekniker - RSA BIL Trondheim
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
RSA BIL Kristiansand:
Servicerådgiver - RSA BIL Kristiansand
-
Motor Forum AS, Oslo:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo, Ryen Bruktbil:
Selger
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Servicemarkedsleder
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
RøhneSelmer AS:
Innkjøps og kvalitetsansvarlig
-
Bilia Insignia:
Teamleder Verksted, Insignia
-
Autoplan AS:
Salgssjef
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
RSA Bil Romerike:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Romerike
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
Bilia Xpeng:
Servicesjef, Xpeng Drammen
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RSA Bil Arendal:
Bilselger - RSA Bil Arendal
-
Bertel O. Steen AS:
Produkt- og ordrekoordinator
-
RSA Bil Oslo:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Oslo
-
Norwegian Mobility Group AS:
Leder for serviceskolen
-
RSA Bil Forus:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Toyota Haugesund AS:
Salgssjef
-
Bilbutikk1 as Avd Ås:
Kundemottaker / Delelagermedarbeider
-
Sulland Lier:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
Veikart fra Scania
I forbindelse med klima-samlingen i Paris har Scania skisset opp hvordan de ser på fremtiden.
En halvering av CO2-utslippet fra tunge biler i løpet av de neste fem årene er hva Scania sier er mulig – med dagens teknologi.
Det er arbeid gjort på Scania Transport Lab som gjør at de kan komme med slike prognoser. Der har de nå redusert CO2-utslippene fra 70 til 33 gram pr. tonn-kilometer siden 2008.
100 tonn per gram
I denne sammenheng representerer hvert gram, 100 tonn CO2 over hele bilens levetid.
Scania Transport Lab er for øvrig en helt normal transportør som sørger for logistikken for produksjonsanleggene i Södertälje og Zwolle i Nederland. Den eneste forskjellen fra en vanlig transportør er at Scanias egen Forsknings- og Utviklingsavdeling legger seg opp i både prosedyrer og utstyr.
32 meter og 76 tonn
Noe av de som har skjedd på veien frem til dagens 33 gram er sjåførtrening, biler som er utstyrt slik at de har lavest mulig turtall ved konstante 80 km/t, og ved å maksimere lastene på alle transportene.
Alt dette kan overføres til normal, daglig praksis, sier Scania, som føyer til at fremdeles er det muligheter for forbedring. For eksempel ved å kjøre i konvoier, eller ved å bruke enda lenger vogntog. Kanskje opp til 32 meter med en samlet vekt på 76 tonn.