-
Tellnes Autosenter AS:
Tungbil- og lettbil Mekanikere
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Xpeng Motors (Norway) AS:
Regional Ettermarkedsleder
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Alfie Bilskade AS:
Biloppretter
-
Bilia Drammen:
Bilmekaniker, Volvo/ Xpeng Drammen
-
Bilia Norge:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Tryg:
Salgssjef Bilkanalen Enter og Tryg Forsikring
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
DNB Bank ASA:
Bruktbilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
DNB Bank ASA:
Sales Manager
-
RG Mobility AS:
Takstmann
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser
Volvo med nytt spareprogram
Hevder de nye grepene kan redusere drivstoffkostnadene betydelig uten at det går utover kjørbarheten.

I-Save kaller de spareprogrammet som angivelig skal senke drivstofforbruket med inntil syv prosent ved langtransport.
Selve kjernen er den nye D13TC-motoren med patenterte stempler som er bølgeformede innvendig, noe som ifølge produsenten forbedrer forbrenningen og øker effektiviteten ved at varme og energi ledes inn mot midten av sylinderne.
Overflødig energi i eksosen blir brukt på nytt til å drive motoren ved hjelp av en ekstra turbin i eksosstrømmen kalt Turbo Compound-enheten.
D13TC-motoren produserer opptil 300 Nm ekstra dreiemoment. Det betyr at du trenger mindre akselerasjon og drivstoff for å holde jevn fart på motorveien.
Andre funksjoner i I-Save inkluderer nye bakaksler, et oppdatert kartbasert I-See-system som analyserer og tilpasser seg kommende stigninger og omfatter programvare for girskifte som er optimalisert for langtransport.
Det er alltid grunn til å skjerpe de kritiske sansene når bilprodusentene opererer med prosentvise reduksjoner eller økninger, for det er ikke alltid åpenbart hva de måler i forhold til.
Men Volvo forklarer denne gangen hva som er referansen, og hevder at alle de nevnte produktene og tjenestene i sum kan redusere drivstoffkostnadene med opptil syv prosent sammenlignet med en D13 Euro 6 trinn D-motor uten «spareprogrammet» I-Save.
Som alltid er det imidlertid ingen garanti for at du klarer alle de syv prosentene, så Volvo tar rikelig med forbehold: «Den reelle drivstofføkonomien vil variere avhengig av mange faktorer, for eksempel bruk av konstantfartholder, faktisk topografi, sjåførens erfaring og værforhold», heter det i meldingen.
– Vi har tilpasset alle sider ved I-Save til langtransportselskaper, særlig dem som vanligvis kjører mer enn 120 000 km i året. Jo lengre de kjører, dess mer kan de potensielt spare, sier Mats Franzén, strategidirektør for drivlinjer hos Volvo Trucks.
–––––––––––––––––––––––
Inkludert i Volvo FH med I-Save:
- D13TC (Turbo Compound)-motor på 460 hk (2600 Nm) eller 500 hk (2800 Nm)
- Nye bakaksler
- Motorstopp ved tomgang
- I-Cruise med I-Roll, som regulerer hastigheten for å holde drivstofforbruket nede
- Servostyringspumpe med variabelt slagvolum
- Oppdatert I-See
- Oppdatert I-Shift med programvare som er optimalisert for langtransport