-
Alfie Bilskade AS:
Biloppretter
-
Bilia Drammen:
Bilmekaniker, Volvo/ Xpeng Drammen
-
Bilia Norge:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser
-
Tryg:
Salgssjef Bilkanalen Enter og Tryg Forsikring
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
DNB Bank ASA:
Bruktbilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Brennes Auto Moss AS:
Bilmekaniker
-
DNB Bank ASA:
Sales Manager
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RG Mobility AS:
Takstmann
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
Volvo utvikler superbil
Med 100 millioner kroner i statsstøtte!


Du har skjønt det alt, vi snakker USA.
”SuperTruck” er navnet på Volvos amerikanske teknologiavdelings nye femårs-kontrakt med USAs energidepartement.
Forutsetningen for tildelingen på 19 millioner dollar er at de går til å utvikle lastebiler som kjører myer mer effektivt og forbruker vesentlig mindre drivstoff.
Volvo North America har deltatt i flere andre offentlig/private-prosjekter for å utvikle lastebilteknologi. De mener de i slike forhold trekker sterke veksler på å være en fullintegrert produsent (altså lastebilprodusent som lager sine egne motorer).
For dermed kan de fullt utnytte nyerhvervet teknologi også på andre plattformer i konsernet.
Avbildet ser du Volvos VN og VHD-biler, som settes sammen i Dublin, Virgina. Og vi tar neppe feil når vi sier at mange norske og europeiske langtransportsjåfører er grønne av misunnelse på den digre VN-hytta. Der kan man fint leve en uke!
Men interessant i sammenhengen er at Volvo her i Europa foreløpig ikke har sagt så mye om Euro 6. Vi vet imidlertid fra blant annet Daimler og Mercedes nye Euro 6-motor at utslippskravene i henholdsvis USA, Japan og Europa nå kryper tettere sammen mot en global utslippsnorm.
For å møte gjeldende EPA 2010-norm i USA bruker Volvo Powertrain i dag både EGR, SCR-og DPF-teknologi. Samtidig kan vi notere at Scania og Daimler har tatt i bruk EGR i tillegg for å nå Euro 6-målene.
Iveco har imidlertid gått ut og sagt at de klarer seg med SCR- og DPF alene for å nå Euro 6. Og dermed blir det spennende å se hvilket nivå Volvo til slutt legger seg på.
For det første om de også satser på ”verdensmotor til verdensnorm”, og for det andre om de i likhet med Ivecvo klarer det med enklere løsninger enn Scania og Mercedes.
OBS! SuperTruck-prosjektet innebærer ikke bare motor, men også i høyeste grad aerodynamikk.