-
AutoriaGruppen:
Salgssjef bruktbil
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
Alfie Bilskade AS:
Biloppretter
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
S. Rødsten Bilforretning AS:
Bilmekaniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Orkanger
-
Bilia Insignia:
Salgsdirektør, Bilia Insignia
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss, Lørenskog:
Mekaniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Lærdal
-
Team Verksted AS:
Kundemottaker
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Manager Sales
-
Team Verksted AS:
Industrimekaniker
-
Birger N. Haug AS:
Teknisk Leder
-
Bilbutikk1 as Avd Ås:
Kundemottaker / Delelagermedarbeider
-
Albjerk Bil Lier AS:
Mekaniker
-
Gumpens Auto Grenland AS:
Daglig leder
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Tellnes Autosenter AS:
Tungbil- og lettbil Mekanikere
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
Volvos nye ESP-system skal øke sikkerheten radikalt
Volvo Trucks øker sikkerheten med et stabiliseringssystem som er tilpasset det aktuelle tyngdepunktet på kjøretøyet.

En av de viktigste sikkerhetsfunksjonene på både lastebiler og personbiler er stabiliseringssystemet ESP, som minimerer risikoen for sladd- og velteulykker.
Nå lanserer Volvo Trucks et videreutviklet system som tar hensyn til kjøretøyets tyngdepunkt, noe som varierer avhengig av kjøretøyets last, opplyser selskapet i en pressemelding.
Stabilisering tilpasset lasset
Sammenligner man ulike typer av transportoppdrag, så varierer tyngdepunktet en hel del. Et eksempel er en grusbil med lavt tyngdepunkt og en betongtrommelbil med høyt tyngdepunkt. Tidligere utgikk ESP-systemet med et kompromiss, noe som nå har blitt endret.
- Med de nye tilpassede ESP-variantene, tar vi hensyn til hvilken type av transport man kjører. Dette gjør at korrektheten av når ESP griper inn blir bedre, noe som fører til en markant økt sikkerhet, sier Carl Johan Almqvist, sikkerhetsdirektør hos Volvo Trucks.
EPS-systemet får flere ganger i sekundet informasjon fra en rekke sensorer om den aktuelle kjøresituasjonen. Om systemet oppdager at bilen kjøres for fort inn i en sving, reguleres effekten på motoren ned, samtidig som at bremsene aktiveres individuelt for å forhindre at kjøretøyet velter.
Fem varianter
Det er ikke uvanlig at man kjører med et lass som har høyt tyngdepunkt i den ene retningen, og deretter kjører tom hjem med et lavt tyngdepunkt. Nå tilbyr Volvo Trucks et system som tar hensyn også til dette. Det finnes nå hele 5 ESP – varianter å velge i og disse favner da de aller fleste typer aksel- og kjøretøykonfigurasjoner, påbygg og tilhengerløsninger.
- Skogstransport er et godt og tydelig eksempel der kjøretøyets egenskaper varierer kraftig da man normalt enten kjører fullastet eller helt tom, noe som alltid har skapt vanskeligheter. Dette har vi nå funnet en løsning på, som radikalt øker sikkerheten, avslutter Carl Johan Almqvist.