-
Volvo Car Stor-Oslo:
Servicemarkedsleder
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
RøhneSelmer AS:
Innkjøps og kvalitetsansvarlig
-
Bilia Insignia:
Teamleder Verksted, Insignia
-
Autoplan AS:
Salgssjef
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
RSA Bil Romerike:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Romerike
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
Bilia Xpeng:
Servicesjef, Xpeng Drammen
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RSA Bil Arendal:
Bilselger - RSA Bil Arendal
-
Bertel O. Steen AS:
Produkt- og ordrekoordinator
-
RSA Bil Oslo:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Oslo
-
Norwegian Mobility Group AS:
Leder for serviceskolen
-
RSA Bil Forus:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Toyota Haugesund AS:
Salgssjef
-
Bilbutikk1 as Avd Ås:
Kundemottaker / Delelagermedarbeider
-
Sulland Lier:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
1 milliard euro til MAN
Nå som det begynner å roe seg rundt Ferdinand Piëch og VW-gruppen, begynner også de store konspirasjonsoverskriftene å forsvinne.
For to ukers tid siden gjenga vi essensen av en artikkel i Frankfurter Allgemeine Zeitung som fortalte om kommende omorganiseringer i VW-Gruppens tungbilorganisasjon.
Det var ikke snakk om nedleggelse, men om reorganiseringer som ville kunne gjøre 100 år gamle MAN (eller 250 år – avhengig av hva du går ut fra) til et juridisk skall.
Avisen har ikke skrevet om dette i ettertid, det har heller ikke kommet noen klar fremtidsvisjon fra fabrikken, men kommentarfeltene i avisen har vært livlige.
Man snakker om MANs «sjel», om godt renomme, noen ser konturene av en europeisk politikerplan med enorme produksjonsenheter («ser man for seg Seat slått sammen med Skoda og hovedkvarter i Mlada Boleslav?» spør en), mens andre ser en verdi i at alle sideordnede aktiviteter strippes og at MAN konsentrerer seg om kjerneområdet: lastebiler. Fellesnevner er: Sterk oppslutning rundt merket.
Dag Brekken som er kommunikasjonsansvarlig i MAN Truck & Bus Norge AS slår fast at VW–gruppen etablerer et nytt holdingselskap, Truck & Bus GmbH, for sine nyttekjøretøymerker. Det vil bestå av MAN Truck & Bus AG, MAN Latin America, Scania AB og Volkswagen nyttekjøretøy og ledes av Andres Renschler (ex Daimler last) sammen med lederne for de respektive merkeselskapene.
«Den fremtidige selskapsstrukturen til MAN SE (til nå morselskap for MAN Truck & Bus, MAN Diesel & Turbo og MAN Latin America) vil som en følge av ovennevnte fakta naturlig nok bli utredet i tiden fremover» sier han så, men legger til at «dette betyr ikke at merket MAN lastebil og buss vurderes nedlagt».
Hva han ikke nevner, men som også er en god indikasjon på fortsatt satsing, er at «frem til 2019 skal vi ha investert en snau milliard i MAN», i følge eieren. Først i løypa står 85 millioner til et nytt lakkeringsanlegg for førerhus og 70 millioner for utprøving og testing av prototyper.