img
noalt noalt noalt noalt noalt noalt noalt
img
img
img
img
img
img
Abonnement | Annonse- og medieinfo

Forsiden  |  Varebil  |  Lastebil  |  Buss  |  Næringsliv  |  Brukte yrkesbiler  |  Linker  |  Innkjøpsguiden  |  Bok/Kalender  |  Abonnement  

Annonse:
1pix 1pix 1pix 1pix
bilde
– Dette kan være begynnelsen på slutten for fossil transport
På Enovakonferansen i Trondheim tirsdag annonserte Enova et nytt støttetilbud til virksomheter som kjøper batterielektriske og hydrogendrevne kjøretøy.

alt

Målet med tiltaket er å få fortgang i innfasingen av utslippsfrie kjøretøy i næringslivet i Norge, skriver Enova i en pressemelding.

– Transport står for nærmere en tredel av klimagassutslippene, og elektrifisering er en av de viktigste tiltakene for å kutte disse utslippene. Med dette tilbudet håper vi å etablere et marked i Norge for nullutslippsbiler i næringslivet, sier administrerende direktør Nils Kristian Nakstad i Enova.

LES OGSÅ: Vil ha "el-veier" i Norge

Elektrifiserer proffmarkedet
I løpet av første kvartal lanserer Enova en støtteordning som er rettet mot proffmarkedet.

Virksomheter vil da kunne søke Enova om å få dekket deler av merkostnaden knyttet til kjøp av elektriske varebiler og lastebiler eller hydrogenbiler.

Formålet med ordningen er å få til en tilsvarende utvikling for nullutslippskjøretøy i norsk næringsliv som i privatmarkedet.

– Gode støtteordninger til privatbilisten har ført til salg av mer enn 100.000 elektriske personbiler i Norge. Vi har ikke hatt de samme insentivene innenfor proffmarkedet, og håper nå at dette tilbudet fører til en oppsving også her, sier Nakstad.

Hydrogenbiler og større elektriske kjøretøy er foreløpig betraktelig dyrere i innkjøp enn tilsvarende kjøretøy med fossilt drivstoff.

– Prisene vil synke etter hvert som volumet øker, og det er denne endringen vi nå ønsker å få fart på. Hvor mye vi kan gå inn med, vil avhenge av lønnsomheten i det enkelte prosjektet, sier Nakstad.

LES OGSÅ: 10 elektriske minibusser skal frakte elever

Snart slutt på fossilbiler?
Marius Holm, leder i miljøorganisasjonen Zero, mener tiltaket kan være det som skal til for å få i gang serieproduksjon av utslippsfrie lastebiler, og at det vil kunne føre til et langt større volum i produksjonen av elektriske varebiler.

– Tiltaket vil dermed bidra til den samme utviklingen som vi har lykkes med på elbil, nemlig stupende kostnader og stadig lenger rekkevidde, som i løpet av få år vil kunne utkonkurrere fossile kjøretøy. Lykkes vi med dette, vil det være begynnelsen på slutten på fossil transport, og et viktig skritt i retning av å stanse klimaendringene, sier Holm.

Han understreker at støtteordningen må være så bredt anlagt at den også bidrar til utvikling av kjøretøy som ikke finnes ennå.

– Vi vil også oppfordre regjeringen til å forsterke denne utviklingen gjennom å inngå et samarbeid med Sverige om felles utvikling av batteri- og hydrogenlastebiler, sier Holm.

BILDETEKST: Administrerende direktør Nils Kristian Nakstad i Enova. Foto: Brede Høgseth Wardrum

pic

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   fb Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
pix pix
pix
 
logoPåmelding til nyhetsbrev:
Fritekstsøk:
pix pix
 
   
 
   
1720 brukte yrkesbiler til salgs
Lastebil Lett lastebil Varebil Kombi.bil Buss Minibuss
Årsmodell Fra: Til: 214 LASTEBILER TIL SALGS