img
noalt noalt noalt noalt noalt noalt noalt
img
img
img
img
img
img
Abonnement | Annonse- og medieinfo

Forsiden  |  Varebil  |  Lastebil  |  Buss  |  Næringsliv  |  Brukte yrkesbiler  |  Linker  |  Innkjøpsguiden  |  Bok/Kalender  |  Abonnement  

Annonse:
1pix 1pix 1pix 1pix
bilde
img img img img img img
15 bilder i galleri
Full gass på transport-konferansen
Volvo hadde Norgespremiere på sin nye gassdrevne trekkvogn, Enova lanserte støtte til biogasskjøretøy og samferdselsministeren lovet «full gass i fire nye år».

alt

Over 800 personer fra mange av norges mest sentrale aktører innen transport, logistikk og samferdsel har mandag og tirsdag vært samlet på Transport & Logistikk-konferansen.

Her har 102 foredragsholdere og paneldeltagere snakket og diskutert seg gjennom et omfattende seminarprogram.

På dagsordenen har det vært alt fra litt svevende temaer som «den førerløse fremtiden» til mer jordnære «standarden på dagens veier er for dårlig mange steder – gjør noe med det».

Totalt viste rundt 80 utstillere seg frem på konferansen, deriblant MAN, Scania, påbyggerne Bussbygg og Egenes Brannteknikk, samt Norges Lastebileier-Forbund.

Norgespremiere
Noe av det første man la merke til i utstillingshallen var en ny Volvo FH trekkvogn med «Norgespremiere» klistret i frontruta. Dette var så klart produsentens nye gassdrevne utgave for regional- og langtransport, som YrkesBil.no tidligere har omtalt.

– Vi har jobbet hardt for å få bilen hit, kun tre uker etter at den ble vist offentlig første gang i Sverige. Grunnen er at vi opplever stor interesse for denne typen bil i Norge, og vi har fått en rekke forespørsler fra bedrifter her på konferansen, forteller informasjons- og PR-sjef, Torstein Magelssen, i Volvo Norge.

Som kjent kjører denne bilen på flytende gass (LNG/LBG), og nettopp derfor måtte trekkvognen fraktes på henger til Gardermoen.

– Vi hadde ingen steder å fylle på gass. Foreløpig finnes det knapt fyllestasjoner, så bruksområdet er ennå veldig begrenset, forteller Magelssen.

For å antenne gassen blir en liten mengde diesel tilført under innsprøytingen.

– 100 prosent reduksjon i CO2-utslipp krever at fossil diesel erstattes med HVO (hydrogenert vegetabilsk olje) og kombineres med biogass, forklarer Magelssen.

Skagerak Energi har tidligere uttalt at de jobber med å bygge ut et nettverk av fyllestasjoner på Østlandet, og ifølge Magelssen utreder AGA Gass mulighetene for det samme.

– Dette er litt «høna og egget»-problematikk. Gasselskapene ønsker at det skal selges noen biler først som trenger å fylle gass, mens våre kunder som vurderer å kjøpe gassbiler vil jo at fyllestasjonene skal være på plass først. Men vi er sikre på at dette løser seg, sier Magelssen.

Han forteller at serieproduksjonen starter i uke 23 neste år, og at Volvo Norge håper å levere rundt 50 LNG-versjoner av FH i Norge i løpet av 2018.

Lanserte støtte til biogassbiler
Samtidig kunne markedsdirektør Audhild Kvam i Enova avsløre på konferansen at bedrifter som vil kjøpe tyngre biogassdrevne kjøretøy og anleggsmaskiner nå kan nå få investeringsstøtte.

– Det har manglet gasskjøretøy med større motorer på det norske markedet. Nå er flere slike modeller på vei inn, og da åpner det seg muligheter for flere, for eksempel innen langtransport, til å ta i bruk biogass. Disse kjøretøyene koster mer i innkjøp enn tilsvarende dieselkjøretøy, så her ønsker vi å bidra tidlig for å få markedet i gang, uttalte Kvam.

Enova tilbyr allerede proffmarkedet støtte til innkjøp av hydrogenkjøretøy og elektriske kjøretøy, og utvider nå dette støttetilbudet til også å gjelde tyngre kjøretøy (over 3,5 tonn) som kan gå på biogass. De åpner også for å støtte bygging av fyllestasjoner.

Vil ha mer for pengene
Gass ble det også da samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) entret scenen under avslutningsseansen tirsdag.

Før han ga seg ut i en til tider opphetet debatt med stortingsrepresentantene i Stortingskomiteen, om alt fra veiprising til ferjefri E39 og autonome transportløsninger, holdt ministeren et innlegg om at regjeringen følger opp intensjonene i Nasjonal Transportplan.

– Vi lover å gi full gass i fire nye år, sa Solvik-Olsen. 

Han lovet samtidig betydelig satsning på vei og bane, men også på ny teknologi og digitalisering som skal gi bedre løsninger og styrket konkurransekraft.

– Ja, det skal bygges mer vei og bane, men vi må samtidig kutte kostnader. Vi må få mer igjen for de pengene vi bruker, og opprettelsen av Nye Veier er et ledd i dette som jeg har stor tro på, uttalte statsråden. 


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   fb Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
pix pix
pix
 
logoPåmelding til nyhetsbrev:
Fritekstsøk:
pix pix
 
   
 
   
1703 brukte yrkesbiler til salgs
Lastebil Lett lastebil Varebil Kombi.bil Buss Minibuss
Årsmodell Fra: Til: 213 LASTEBILER TIL SALGS