Mens vi venter på roboten

I USA er det stor mangel på langtransportsjåfører. Det betyr lavere frakt-kapasitet som igjen gir seg utslag i transportprisene.

Publisert

I oktober ga ATA – det amerikanske lastebilforbundet – ut en rapport som handlet om rekrutteringen til sjåfør-yrket.

«Vi trenger 90.000 nye sjåfører hvert år. På slutten av 2017 vil vi mangle 50.000» var prognosen til Bob Costello, ATAs sjef-økonom og forfatter av rapporten.

Men han peker også på at det er ikke bare antallet som mangler – de som kommer har ofte ikke de kvalifikasjonene som virkelig skal til for å gjøre en fullverdig jobb.

Økte fraktpriser
Et av resultatene er at forholdet mellom gods som skal fraktes og antall tilgjengelige biler for å få fraktet det økte sterkt før nyttår, slik at fraktprisene i november lå 3,1 prosent over tilsvarende priser et år tidligere. Og de fortsatte å stige i desember.

Oversikt fra FRED Economic Research – en føderal bank i St. Louis som spesialiserer seg på transport-data gjør en månedlig graf som det kaller Producer Price Index by Industry: Den som dreier seg om General Freight Trucking, Long-Distance forteller akkurat samme historie. I november 2015 var indexen 264,3. November i fjor endte på 295,6.

FTR, et konsulent-selskap, peker også på at det de kaller aktiv bruk av trucker – eller bedre forklart: forholdet mellom kunder som trengs for å utføre frakten det er behov for, i forhold til de bilene som faktisk finnes, har ligget på 100 prosent en periode nå – siste ti år hadde et snitt på 93 prosent.

Store utslag
Akkurat nå merker DAT (opprinnelig Dial-A-Truck – nå er de industriens overvåker og dataformidler) at presset har lettet litt, men fremdeles kan det være store utslag. Slik kan et typisk bulletin-bord fra DAT se ut nå:

Nogales, AZ, was the only produce-shipping market to post any big rate increases last week, as many others were down significantly.

•Nogales to Los Angeles surged to $3.36/mile.

•Ontario, CA to Seattle was up 59¢ to $4.18/mile

•Out of Texas, McAllen to Atlanta rose 48¢ to $2.86/mile

•Green Bay to Minneapolis also jumped up 48¢ to $3.49/mile – possibly a Super Bowl effect? Minneapolis is hosting the game this year, and around this time last year we saw inbound rates rise to Houston, where the previous Super Bowl was held

FALLING

Miami, Denver, Sacramento and Lakeland, FL, all experienced sharp drops last week.

•Denver to Salt Lake City plunged 79¢ to $1.92/mile – high rates in Denver typically don’t last long.

•Los Angeles to Portland, OR, tumbled 50¢ to $4.18/mile

•Miami to Baltimore dropped 99¢ to $2.39/mile

•Lakeland to Charlotte lost 62¢ at $1.81/mile

På lønnstoppen
Men i disse dager begynner man å praktisere nye lover som blant annet presiserer kjøre- og hviletid (til nå har det ikke vært noe problem å jukse med bestemmelsene som sier max. 11 timer bak rattet), og som krever sjåførskive i bilene.

Mange frykter at det vil gjøre sjåfør-kapasiteten enda dårligere.

ATA forteller at det er 3 millioner truck-førere i USA nå.

Annen statistikk forteller at for arbeidstakere uten høyskoleutdannelse eller bedre, ligger disse på lønnstoppen med et snitt på $ 57.000/år. Samtidig som mange transportselskaper forteller om at de har økt lønningene med både 15 og 20 % de siste årene for å holde på sine beste.

Robotkjørte biler
Mange operatører frykter at alt snakket om robotkjørte lastebiler også er med på å holde folk borte fra dette yrket. Kanskje de får følelsen av at denne teknikken er rett rundt hjørnet og at arbeidsplassene derfor er usikre.

Er det noe vi ikke trenger er det for mye snakk om dette før vi en gang i fremtiden må behandle det som realitet. I dag er det bare en fjern visjon, sier ATA som vel egentlig ikke tror den type teknologi vil dukke opp raskt:

«Dersom ikke noe endrer seg dramatisk regner vi med at vi kommer til å mangle 174.000 sjåfører i 2026. Dette er bare for å indikere for alle som er engasjert at siden lastebilene frakter 70,6 prosent av alt gods i USA frykter sterke forstyrrelser i godshåndteringen med mindre for eksempel togtransport i mye større grad tar seg av det som i dag går på landevei.»

Du kan laste ned hele ATA-rapporten om TRUCK DRIVER SHORTAGE ANALYSIS 2017 her.

Powered by Labrador CMS