TYSK KONSEPT:
Alltrucks Truck & Trailer Service ble etablert i 2013 av Bosch, ZF og Knorr-Bremse. De verken eier eller driver verksted selv, men tilbyr en rekke tjenester og støttefunksjoner for nyttekjøretøy-verksteder.
Medlemsverkstedene utrustes med profilering som dette, noe som også kommer på Team Verksted sine enheter – som supplement til kjedens eget navn. Illustrasjon: Alltrucks
HOVEDKONTOR: Team Verksteds hovedkontor og nye verksted på Langhus utenfor Oslo. Foto: Brede Høgseth Wardrum

Uten direkte merketilknytning er det utfordrende å drive opplæring og få tilgang på informasjon fra produsentene, ifølge adm. dir. Thomas Schiøtz (t.v.) og direktør for innkjøp og logistikk, Joakim Russell, i Team Verksted.
Nå skal en allianse med tyske Alltrucks gjøre det litt enklere.
Foto: Brede Høgseth Wardrum

Team Verksted allierer seg med tysk ekspertise

Team Verksted inngår nå partnerskap med verkstedkonseptet Alltrucks, som eies av Bosch, ZF og Knorr-Bremse. Dermed får den norske kjeden full tilgang til viktig teknisk informasjon og kompetanse.

Publisert

Bosch, ZF og Knorr-Bremse er som kjent tre av hovedleverandørene av komponenter og løsninger til lastebilprodusentene. I München i 2013 etablerte de verkstedkonseptet Alltrucks Truck & Trailer Service som en joint venture.

Selskapet verken eier eller driver egne verksteder selv, men verksteder som knytter seg til konseptet tilbys en rekke tjenester og støttefunksjoner. Blant annet «multibrand» diagnoseverktøy, teknisk «hotline», skreddersydde opplæringskurs, teknisk informasjon, 24-timers «break down»-service, markedsstøtte og ulike digitaltjenester.

Over 500 verksteder i Europa er i dag tilknyttet Alltrucks-konseptet, og Norge blir først ut i Skandinavia med Team Verksteds 27 verksteder.

– Ved å knytte oss til disse selskapenes verkstedkonsept får vi mulighet til å være med i den store teknologisk utviklingen som skjer, selv om vi ikke har noen direkte merketilknytning, sier administrerende direktør Thomas Schiøtz i Team Verksted til YrkesBil.

LES OGSÅ: Team Verksted kjøper Nordvik Last og Buss

Ny fase
På syv år har Team Verksted, som eies av NSB-selskapet Nettbuss AS, økt antall egeneide tungbilverksteder fra 5 til 27, og gitt merkeforhandlerne tøff konkurranse. I fjor passerte konsernet en samlet omsetning på 500 millioner kroner, og nådde dermed nok en milepæl.

I tillegg kjøpte de for ett år siden leverandøren av slitedeler til tungbil, LVD Lastvagnsdelar AS, for å ta større grep om deleleveransene.

– Vi har brukt de første årene på å bygge opp kjeden og volumet. Nå er det klart for «Team Verksted del 2». Da skal vi knytte ting sammen, skape synergier, fokusere mer på drift og innhold i konseptet. Vi skal også styrke logistikken. I dette passer Alltrucks perfekt inn, sier Schiøtz.

Skilt med Alltrucks-navnet og logoene til de tre eierselskapene Bosch, ZF og Knorr-Bremse skal henges opp på verkstedene, som supplement til Team Verksted-navnet, i løpet av inneværende kvartal.

– Kjeden skal fortsatt hete Team Verksted. Men vi har hele tiden ønsket å knytte oss til merkenavn som Bosch, ZF og Knorr-Bremse. Alle i bransjen vet at disse selskapene står for kvalitet, sier Schiøtz.

LES OGSÅ: Hallingdal Lastebilservice AS til Team Verksted

Gir viktig tilgang
Hovedgrunnen til at Team Verksted inngår avtalen med Alltrucks er imidlertid at partnerskapet gir tilgang til kurs og teknisk dokumentasjon som ellers er vanskelig tilgjengelig.

– Opplæring er en stor utfordring for oss som frittstående aktør. Det er mye nytt som kommer på markedet hele tiden, og det er nærmest umulig å holde seg oppdatert til enhver tid. Her har Alltrucks et ferdig utviklet kursopplegg for tungbil som er midt i blinken for oss, sier direktør for innkjøp og logistikk i Team Verksted, Joakim Russell.

– Blant annet er det brede kursprogram fra Bosch, Knorr og ZF for deres egne komponenter og systemer. Det er også utviklet egne Alltrucks-kurs, skreddersydd for ulike behov de ser i markedet, fortsetter han.

Kursingen vil bli en del av «Team-skolen», hvor målet er å dekke alle behov for kurs og kompetanseutvikling i kjeden.

– Her kan verkstedene selv melde på ansatte til de kursene man ønsker. I tillegg er noen av kursene obligatoriske for alle. I utgangspunktet vil vi lage regionale kurs, slik at kursholderne fra Alltrucks-systemet reiser rundt i Norge og holder kursene. Det blir også satt opp egne kurs for drift, økonomi og interne systemer i Team Verksted, sier Russell.

LES OGSÅ: DAF flytter inn hos Team Verksted

Kvalitetssikret
Tilgang til reparasjonsmanualer, arbeidstider og serviceplaner for de ulike merkene er også viktig. Uten direkte merketilknytning må Team Verksteds ansatte ofte være kreative for å få tak i slikt.

– Man får tak i en del ved å søke på Google eller via andre «bakveier», men gjennom Alltrucks vil vi få tilgang til kvalitetssikret informasjon, som alltid er oppdatert med det nyeste, for alle merker, forklarer Russell.

Alltrucks har sågar utviklet et eget multibrand diagnoseverktøy som medlemsverkstedene får tilgang til.

– Her er Bosch, ZF og Knorr inne i samme system, så da slipper vi å investere i ett system for hvert av merkene til alle verkstedene, forklarer Russell.

– Gjennom Alltrucks’ tekniske støttefunksjon kan vi i ytterste konsekvens, om nødvendig, få tilgang til å snakke direkte med folkene hos Bosch, ZF og Knorr-Bremse som har laget komponentene. Tettere på hovedkilden kommer vi ikke, sier Schiøtz.

Veiassistanse
Verkstedkundene – lastebileierne – får også merke det tyske partnerskapet direkte, ved at de får tilgang til en døgnåpen «hotline».

– Ved behov kan kundene våre ringe dette nødnummeret. Samtalene håndteres av en «nødsentral» i Nederland, som geleider kunden til egnet Alltrucks-tilknyttet verksted. Dette gjelder også norske kunder ute i Europa, eller utenlandske kunder i Norge. De har også full oversikt over tilgjengelige servicebiler som kan rykke ut og hjelpe kunden på stedet, forteller Russell.

– Jeg tror dette vil gi oss en stor styrke når vi ønsker å nå ut til store flåteeiere som opererer internasjonalt, sier Schiøtz.

Men i utgangspunktet vil det ikke medføre flere døgnbemannede servicebiler i Team Verksted-nettet.

– Cirka halvparten av verkstedene våre har dette i dag, og de har regnet seg frem til at det er lønnsomt å ha det. Noen av verkstedene våre ligger også såpass tett at det ikke er hensiktsmessig å ha dette på alle, sier Schiøtz.

–––––––––––––-

Team Verksted AS

  • Verkstedkjede for lastebil, buss og tilhenger av alle merker
  • Konsernet består av 10 aksjeselskaper
  • Eies av Nettbuss AS
  • Har 27 verksteder spredt over hele Norge
  • Team-gruppen summert omsatte i 2017 for 507 millioner kroner.

**Denne artikkelen ble først publisert i bladet YrkesBil nr. 2 - 2018. Abonnenter får tilgang til de viktigste bransjesakene og de beste reportasjene først. Tegn abonnement her!**

Powered by Labrador CMS