-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Biloppretter
Bilskadesenteret Voss AS
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Innkjøper
Møller Bil AS
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Romerike
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Serviceingeniør
Hyundai Motor Norway
-
Vedlikeholdstekniker
Bertel O. Steen Drammen
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Bussprodusent lanserer elektrisk lastebil
Spanske Irizar vil satse på elektriske lastebiler for bybruk.
I forbindelse med åpningen av sin nye, store fabrikk for elektriske kjøretøy i Aduna, nordøst i Spania, hadde Irizar – som for de aller fleste er mest kjent for sine busser – en liten overraskelse på lur.
Skjønt, liten – vi snakker om en 6x2 lastebil på rundt åtte meter og lastekapasitet på cirka 18 tonn. Irizar ie truck, som nyvinningen heter, har en elektrisk motor som forsynes med strøm av li-ion batterier (kapasitet er ikke oppgitt).
For litt mer krevende oppdrag kan du også få bilen levert med en gassdrevet (CNG) rekkeviddeforlenger. I første omgang er det som renovasjonsbil den er mest aktuell.
LES OGSÅ: Elektrisk i Madrid
Lastebilen skal være utrustet med den nyeste sikkerhetsteknologien, og produsenten trekker frem stabilitetskontroll, adaptive dempere, filskiftevarsler og automatisk nødbremsesystem. Ett-trinns adgang til førerhuset nevnes også som en fordel for sjåføren.
Så veldig overraskende er det kanskje heller ikke. Lastebilen er vel mer en naturlig konsekvens av at konsernet investerer betydelige midler i utviklingen av elektriske busser, og at de ønsker å utnytte teknologien så bredt som mulig.
I den nye «elbilfabrikken» på 18.000 kvadratmeter har Irizar investert 75 millioner euro.
«Fabrikken vil ikke bare produsere elektriske busser, men også andre typer nyttekjøretøy som kompletterer moderne byers behov for elektromobilitet», skriver selskapet i en pressemelding.
Innledningsvis er produksjonskapasiteten på 1.000 kjøretøy i året, og det opplyses at fabrikken skal gi mellom 300 og 500 nye arbeidsplasser de neste fem årene.
Av busser produseres det 10,8 og 12 meters bybusser, modeller som har vært i drift i europeiske byer siden 2014, 18 meter lange leddbusser og snart vil produksjonen av dobbeltleddede busser starte opp. Alt elektrisk, selvfølgelig.