-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Biloppretter
Bilskadesenteret Voss AS
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Innkjøper
Møller Bil AS
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Romerike
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Serviceingeniør
Hyundai Motor Norway
-
Vedlikeholdstekniker
Bertel O. Steen Drammen
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Utvider test av Transit som ladbar hybrid
Let etter noe hybrid på varebilstatistikken til Opplysningsrådet – og du skal lete lenge. Slikt finnes ikke! Det skal Ford gjøre noe med.
Ford går til Valencia for å se hva hybrid teknikk på varebiler kan bidra til. Det er først og fremst luftkvaliteten man tenker på – men ikke bare.
Driftsøkonomien spiller også en rolle i pilotforsøket.
Serieproduseres fra neste år
Valencia er en av Europas hi-tech byer, så det er ikke helt unaturlig at det er dit Ford drar når oppdraget er å teste ut plug-in hybrid teknologi i intens varedistribusjon, samtidig som man holder tett kontroll med driftsutgiftene.
Opplegget er at Ford skal serieprodusere sin Transit Custom som en plug-in hybrid fra neste år.
De foreløpige spesifikasjonene forteller at bilen skal klare 50 kilometer i ren el-modus, men i tillegg har den selvfølgelig noe mer seriøst: i dette tilfelle en 1 liters 3-sylindret EcoBoost bensinmotor om bord.
Dette er åpenbart en liten flik av Fords store elektrifiseringsprogram: en investering på 11 milliarder dollar frem mot 2022. Veldig lovende at de velger varebiler som en av oppstartprosjektene.
LES OGSÅ: Kobler nyttekjøretøyene til Internett
Stor utprøving
Ford har riktignok hatt noen av disse bilene ute i engelske flåter tidligere, blant annet har Metropolitan Police i London brukt noen slike biler siden i fjor.
Men nå snakker vi om en større flåte og et forsøk i samarbeid med de lokale myndighetene og med biler som til de grader er telematiske at det ikke er et milligram forbruk eller et nanosekund som ikke blir registrert og overført til en regnesentral.
Steven Armstrong, Fords sjef i Europa sier at i Spania snakkes det mer og mer om PHEV-flåter.
– Vår test i Valencia vil gi oss en bedre forståelse av hvordan elektrifisering av små eller mellomstore flåter vil fungere i et miljø som er litt fjernere fra vårt hjemmemarked, sier han.