Volkswagen Caminhões e Ônibus er Traton Groups merke i Latin-Amerika.

Scania viser mange alternativer, deriblant LNG.

Med HVO (t.v.) eller Hybrid lover Scania inntil 90 prosent CO2-reduksjon.

Neoplan var lite alternative, men til gjengjeld veldig stilige.

Stian Gihle (t.v.) og Stein Pettersen, PR-sjefer for henholdsvis PSA og Opel i Norge, gleder seg over at trillingene Peugeot Partner, Citroën Berlingo og Opel Combo er kåret til «Van of the year 2018».

Nye Peugeot Partner hadde sin premiere på IAA.

Nye Peugeot Partner hadde sin premiere på IAA.

Ranger Raptor er Fords nye bajasbil i pickupsegmentet. Skikkelig tøff!

Ranger Raptor er Fords nye bajasbil i pickupsegmentet. Skikkelig tøff!

Nye Transit 2T har sin premiere på IAA. Men det er ingen helt ny bil, kun en «face lift». Kan leveres som såkalt «mild hybrid».

Slik ser Transit Custom plug-in hybrid ut under skallet.

Tøff ekvipasje.

Kinesiske Saic viste frem elbilen Maxus EV80. De skal etablere seg i Norge nå.

MAN lanserte nytt bydistribusjonskonsept, CitE. Elektrisk, selvfølgelig.

MAN lanserte nytt bydistribusjonskonsept, CitE. Elektrisk, selvfølgelig.

MAN lanserte nytt bydistribusjonskonsept, CitE. Elektrisk, selvfølgelig.

MAN lanserte nytt bydistribusjonskonsept, CitE. Elektrisk, selvfølgelig. Her en e-TGM ved siden av.

Kenworth Hybrid på standen til Cummins.

Kenworth Hybrid på standen til Cummins.

Motor fra Cummins.

Dette har ingen ting med vannet eller bygda Voss å gjøre. Voss Automotive leverer en rekke komponenter til bilindustrien, og er blant annet spesialister på SCR-teknologi.

Elektrifisering igjen, her i form av hybrid.

RAM Heavy Duty 3500 (den grå) med Cummins turbodiesel. Barskt!

RAM er barskt.

Stoneridge Orlaco leverer kamerasystem til erstatning for sidespeil, og tror på en boost I salget nå som Actros kjører opp løypa.

Det er dimensjoner over enkelte av bremseskivene Brembo viser frem.

Meiller Kipper er selvsagt på plass. Her med en ny type thermo-henger som kan holde på varmen.

Aktører fra Asia gjør seg bemerket både som utstillere og besøkende. Mange i sistnevnte gruppe saumfarer kjøretøyene ned til hver minste bolt, og fotograferer ALT. Skal de hjem og kopiere?

Aktører fra Asia gjør seg bemerket både som utstillere og besøkende. Mange i sistnevnte gruppe saumfarer kjøretøyene ned til hver minste bolt, og fotograferer ALT. Skal de hjem og kopiere?

Direktør Håkon Wirak i Volkswagen Nyttekjøretøy har ikke tatt stilling til om de skal selge konsernets nye elvaresykkel i Norge, men han innrømmer at det kunne vært litt gøy.

India er godt representert på IAA.

Innrederen Aluca er i det nostalgiske hjørnet.

Modul-System er blant de største aktørene i Norge på varebilinnredning. De viste frem blant annet sitt lette gulv med sandwich-konstruksjon.

Grønn teknologi stod i fokus også hos innrederen Sortimo.

IAA 2018

Bott brukte en StreetScooter for å vise en av sine innredninger.

Smart stigestativ som kan vippes ned fra taket.

Vepro Design sørger for bling-bling på tungbiler.

Slik demonstrerer Brigade sitt Backeye-kamerasystem.

Lekebiler hører med på en utstilling.

Noen kan levere elektrisk lastebil NÅ.

Sammen med elbilprodusenten StreetScooter har Mann+Hummel – ikke ukjent fra filter-virksomheten sin – laget et filtersystem på bilen som fanger opp like mye finstøv som man kan regne med at bilen produserer.

Sammen med elbilprodusenten StreetScooter har Mann+Hummel – ikke ukjent fra filter-virksomheten sin – laget et filtersystem på bilen som fanger opp like mye finstøv som man kan regne med at bilen produserer.

Citroën Berlingo har premiere på IAA.

Citroën Berlingo har premiere på IAA.

Peugeots i-cockpit skiller seg ut.

Denne Peugeot Rifteren er ordentlig kul.

Krone med en shuttlevariant for KEP-tjenester – Kurer, Ekspress, Pakker.

Ingen tvil om at fokuset er grønt hos Fliegl.

Scattolini er spesialister på tipp-påbygg til små og mellomstore varebiler.

Lastestropper i svart, hvitt og fine farger.

Thermo King er innovative, og jobber blant annet mye med å tilpasse sine aggregater til elektrifiserte kjøretøy.

IAA 2018

IAA 2018

PK 37.002 TEC7 er en kraftkar fra Palfinger.

Goldhofer viser fleksibilitet.

Blankpusset hos VanHool.

IAA 2018

Athos er tysk produsent av tungbildekk.

Her dukket det opp et kjent navn: Ruuds Transport, 2120 Sagstua. Den står på standen til OKT.

Her dukket det opp et kjent navn: Ruuds Transport, 2120 Sagstua. Den står på standen til OKT.

Dingo er tøffe saker.

Dongrun Group fra Kina viser flere modeller som vi ikke får se i Norge med det første.

Aktører fra Taiwan har sin egen seksjon på messen.

Slike Kina-paviljonger er det mange av.

I vår nøkkelløse tid går nok denne leverandøren tøffe tider i møte.

Xiang Yang E satser fullt på elektriske kjøretøy.

Du hever fort inntrykket i minibussen med slike seter.

Kongsberg Automotive er stor underleverandør til bilindustrien. Tungbil står for omtrent halvparten av omsetningen deres.

Kongsberg Automotive er stor underleverandør til bilindustrien. Tungbil står for omtrent halvparten av omsetningen deres.

Slik viser Knorr-Bremse oss hva de holder på med.

Noen «showbiler» hører også med.

Fiffig løsning fra Lift Boxx.

ZF holder på med så mangt, deriblant autonome biler.

BPW viser hvordan skivebremsene ser ut fra innsiden.

IAA 2018

BPW leverer el-aksler.

Her er vi over i bussavdelingen, med et utall seteleverandører. Velg og vrak i stoffer og kvaliteter.

Haldex er store på firehjulsdriftsystemer, men holder også på med mye annet. Som TPMS-systemer.

SAF Holland er store på aksler.

Utendørs er det kraner i alle høyder og styrker.

Utendørs er det kraner i alle høyder og styrker.

Utendørs er det kraner i alle høyder og styrker.

Endelig fikk vi hilse på Volvos Vera. Snedig sak, og det skal bli spennende å se hva hun skal brukes til.

Endelig fikk vi hilse på Volvos Vera. Snedig sak, og det skal bli spennende å se hva hun skal brukes til.

Endelig fikk vi hilse på Volvos Vera. Snedig sak, og det skal bli spennende å se hva hun skal brukes til.

Renault Trucks Sport ser skikkelig tøff ut.

Michelin viser sine dekk som lages med 3D-print teknologi.

Denne Eaton-kassen, for eksempel, har komponenter fra Kongsberg Automotive i seg.

DAF viser tre elektrifiserte konseptbiler, med teknologi fra ZF, Cummins og VDL.

DAF viser tre elektrifiserte konseptbiler, med teknologi fra ZF, Cummins og VDL.

Magna tilbyr ulike el-driftløsninger.

AMC City kan brukes til både passasjer- og godstransport.

Trodde Hyundai skulle vise frem hydrogenlastebilen sin, men de viste kun frem brenselcellen.

IAA 2018

Bridgestone kommer blant annet med nye vinterdekk i år.

IAA 2018

Daimler disponerer to store haller.

Daimler disponerer to store haller.

Daimler disponerer to store haller.

Daimler disponerer to store haller.

Magna med en ombygget, elektrisk Ford Transit.

Magna med en ombygget, elektrisk Ford Transit.

Fiat Fullback Cross og Talento Shuttle er nye.

Fiat Fullback Cross og Talento Shuttle er nye.

Ducato henger fortsatt med.

Når bilprodusenter begynner å snakke om prosenter i drivstoffbesparelse er det grunn til å være på vakt.

Ducato kan fås i et utall varianter, men akkurat denne får du nok ikke kjøpt.

Iveco viser Crealis – en 19 meter lang trolleybuss. Italienerne har for øvrig en helt diesel-fri stand. I tillegg til strøm handler det om gass.

Volvo FE Electric skal etter planen komme på markedet neste år.

Volvo FH fyller 25 år, og er nå solgt i en million eksemplarer.

Iveco Daily 4X4 er en skikkelig klatrer.

Iveco satser stort på truck racing.

ZF flyr høyt over IAA.

Traton Group – det tar nok litt tid å venne seg til navnet.

Traton Group – det tar nok litt tid å venne seg til navnet.

En lekker R500 A4x2EB fra Scania.

I samarbeid med Siemens tester Scania ut «e-highways» med biler som denne.

Alternativmessen i Hannover

Du skal lete godt for å finne en stand på den store nyttekjøretøymessen IAA i Hannover hvor det ikke reklameres for alternative drivlinjer og drivstoff eller grønne løsninger. Men det er langt fra alt du får kjøpt i morgen, eller i overmorgen. Her er noen glimt fra våre to dager på messen.

Publisert

Batterielektriske varebiler, lastebiler og busser, ulike hybridløsninger, gass i komprimert eller flytende form, hydrogen, HVO og bioetanol. Alle alternativene er her, og mer til.

Etter å ha trasket rundt på messen i Hannover i et par dager, sett og hørt hva bilprodusentene og underleverandørene snakker om, er det nesten så man skulle tro at det fra i morgen ikke skal lages nyttekjøretøy som går på diesel lenger.

Men når man spør om kjøretøyene med de alternative drivlinjene er mulig å få kjøpt, kommer gjerne de flakkende blikkende og de ulne svarene: «mot slutten av 2019, kanskje», «dette er en konseptbil, så det er for tidlig å si noe om markedslansering», «vi skal kjøre tester med utvalgte kunder i halvannet år først, så skal vi kanskje åpne for salg».

Selvsagt er det noen som tilbyr leveringsklar hyllevare av alternativer også, men vi har fått veldig mange svar av den nevnte typen.

Flere av de besøkende vi har snakket med sier de opplever en «mismatch» mellom alle budskapene om elektrifisering og andre alternativer på messen, og hva som er realiteten ute på veiene og hos nyttekjøretøyforhandlerne – hvor det fortsatt er diesel som ruler.

De har et poeng. Samtidig så er vel mye av meningen med messer som IAA, å vise frem hva som er (eller i det minste hva man tror skal bli) fremtidens løsninger. Derav årets IAA-slogan: «Driving tomorrow».

Spennende er det i alle fall. Her i denne bildesamlingen skal vi prøve å gi deg et inntrykk av noe av det som rører seg i transportverdenen i øyeblikket.

Vi skal selvfølgelig komme tilbake til flere av nyhetene og trendene fra Hannover etterhvert.

Allerede i førstkommende utgave av YrkesBil (som er hos abonnentene 26. september) vil vi ha den første samlereportasjen fra årets IAA.

Og hvis du er fristet, husk at Hannover er ikke veldig langt unna.

Utstillingen holder åpent til og med torsdag 27. september.

Powered by Labrador CMS