- Relanserer Fair Transport
img
noalt noalt noalt noalt noalt noalt noalt
img
img
img
img
img
img
Abonnement | Annonse- og medieinfo

Forsiden  |  Varebil  |  Lastebil  |  Buss  |  Næringsliv  |  Brukte yrkesbiler  |  Linker  |  Innkjøpsguiden  |  Bok/Kalender  |  Abonnement  

Annonse:
1pix 1pix 1pix 1pix
bilde
Relanserer Fair Transport
Etter å ha lagt Fair Transport-programmet på vent siden august 2018, relanserer Norges Lastebileier-Forbund (NLF) nå konseptet i en mer omfattende versjon.

alt

Denne uken åpnes nettportalen fairtransport.no for NLFs medlemsbedrifter. NLF-direktør Geir A. Mo og forbundsleder Tore Velten (bildet) markerte lanseringen på forbundets representantskapsmøte.

– De siste årene har vi arbeidet hardt for å komme hit, og nå er endelig denne viktige milepælen nådd. For NLF var dette virkelig en historisk dag, sier Mo.

Stoppet sertifiseringen
Fair Transport ble startet av Sveriges Åkeriföretag (SÅ) i 2012 som et kvalitetsprogram.

Transportbedrifter som slutter seg til programmet forplikter seg til å møte strenge krav til arbeidsvilkår, trafikksikkerhet, klima og miljø.

NLF har hatt et tett samarbeid med SÅ om Fair Transport programmet, og satte i gang i Norge i 2017. Mens Sverige har cirka tusen Fair Transport-bedrifter ble 190 av NLFs totalt 3.200 medlemmer sertifisert første året inntil forbundet i fjor sommer valgte å legge videre sertifiseringer på vent.

– Vi, i likhet med SÅ, stoppet sertifiseringen av flere medlemsbedrifter fordi vi ønsket å gå fra å ha en positiv holdning til programmet til å få mer «kjøtt på beinet» og at de sertifiserte transportbedriftene skal kunne dokumentere at det jobbes kontinuerlig med trafikksikkerhet, klima og utslipp og ansvarlighet, uttalte prosjektleder Eivind Karikoski på et seminar hos Fagbokforlaget i vinter, som YrkesBil tidligere har omtalt.

Uavhengig revisjon
Bedrifter som skal være medlem i programmet må blant annet vise til at de har en trafikksikkerhetspolicy og følger et trafikksikkerhetsprogram. De må også ha minst 70 prosent Euro VI-biler, og ingen biler eldre enn Euro V – annet enn noen unntak for reservemateriell.

Ved innmelding vil NLF kontrollere dokumentasjonen medlemsbedriftene rapporterer. Dokumentasjonen på nærmere 40 krav og kriterier må holdes oppdatert fortløpende, og det vil bli utført revisjon av uavhengig tredjepart.

– Vi er ambisiøse med tanke på hva medlemmene skal dokumentere i bedriftens profil på nettsiden. Alt blir ikke liggende åpent, men det vil være mulig for transportkjøpere å be om innsyn, sa Karikoski.

– Dette er en ordning som forplikter. Det er ingen sovepute, snarere tvert imot. En blir underlagt årlig revisjon etter strenge krav. Samtidig får en muligheten til å dokumentere sitt kvalitetsarbeid på en måte som aldri har blitt gjort tidligere, uttaler Geir A. Mo.

Dating-side
I august blir siste fase av løsningen lansert: Et digitalt søkeverktøy hvor transportkjøpere raskt og enkelt kan finne sertifiserte Fair Transport-bedrifter i det geografiske området og i den bransjen man ønsker.

Transportkjøpere skal kunne søke og få opp en liste over aktuelle transportører, og deretter kunne etterspørre dokumentasjon for opplysningene bedriftene har lagt inn.

– For eksempel hva er din trafikksikkerhetspolicy, hva er sykefraværet hos dere, hvor mange av sjåførene dine har hatt trafikksikkerhetskurs, hvor mange Euro VI-biler har dere og hvilken utskiftingsplan har dere for Euro V-biler? forklarte prosjektleder Eivind Karikoski og dro denne sammenligningen:

– Dette blir litt som en dating-side for seriøse transportører og seriøse transportkjøpere.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   fb Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
pix pix
pix
 
logoPåmelding til nyhetsbrev:
Fritekstsøk:
pix pix
 
   
 
   
2020 brukte yrkesbiler til salgs
Lastebil Lett lastebil Varebil Kombi.bil Buss Minibuss
Årsmodell Fra: Til: 238 LASTEBILER TIL SALGS