-
Motor Forum Oslo AS:
Operativ Salgsleder Nybil
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
TotalEnergies:
Distriktansvarlig / Sales Representativ
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Lærdal
-
Team Verksted AS:
Kundemottaker
-
Nardo Bil Ålesund AS:
Servicemarkedsleder
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Manager Sales
-
Team Verksted AS:
Industrimekaniker
-
Birger N. Haug AS:
Teknisk Leder
-
Albjerk Bil Ringerike AS:
Salgsleder
-
Bilbutikk1 as Avd Ås:
Kundemottaker / Delelagermedarbeider
-
Albjerk Bil Lier AS:
Mekaniker
-
Gumpens Auto Grenland AS:
Daglig leder
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Tellnes Autosenter AS:
Tungbil- og lettbil Mekanikere
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Xpeng Motors (Norway) AS:
Regional Ettermarkedsleder
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Alfie Bilskade AS:
Biloppretter
-
Bilia Drammen:
Bilmekaniker, Volvo/ Xpeng Drammen
-
Bilia Norge:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
Vil tillate modulvogntog på tømmerveinettet
Endringen vil bidra til færre vogntog på veiene.

– Regjeringen vil styrke næringslivets konkurranseevne. Derfor har jeg nå gitt Vegdirektoratet i oppdrag å utvide modulveinettet til også å omfatte tømmerveinettet. Det vil gi næringslivet mulighet til å trafikkere vesentlig flere veier - med stor gevinst for samfunnet, sier samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) i en pressemelding.
Vegdirektoratet har nylig hatt på høring forslag om å tillate 24 meter lange vogntog (lastebil med slepvogn på inntil 60 tonn) på modulvegnettet.
I forlengelsen av dette har direktoratet nå fått i oppdrag å sette i gang et arbeid for å gi disse vogntogene, og modulvogntog 1 og 2, tilgang til tømmerveinettet.
Skjerper sporingskravene
Endringen vil bli gjennomført primært ved å skjerpe sporingskravene til modulvogntog 1 og 2, slik at de får samme sporingskrav som tømmervogntog. På den måten blir nødvendige krav til fremkommelighet tatt vare på, ifølge Dale.
– Flere næringslivsaktører har etterspurt en slik løsning, som vil gi økt effektivitet og konkurranseevne. Endringen vil bidra til færre vogntog på veiene ved at en kan frakte større lass over lengre strekninger per transport. Det vil gi økt miljøgevinst og bedre trafikksikkerhet på norske veier, sier samferdselsministeren.
Forslaget vil bli sendt på høring ved årsskiftet 2019/2020.
Stor nyhet for næringslivet
NHO Logistikk og Transport har jobbet med å få åpnet flere strekninger for modulvogntog i flere år, og har også argumentert for at sporingskravene for modulvogntog og tømmervogntog bør være de samme.
Siden modulvogntogordningen ble permanent i 2014 etter en prøveordning, har næringsaktørene måttet søke om å få åpnet enkeltstrekninger. Søknadsprosessen har vært tidkrevende, og i perioder har det tatt over et år å få svar.
– Dersom det åpnes for at modulvogntog kan kjøre på tømmervegnettet, vil det være en stor nyhet for næringslivet. Flere av de strekningene NHO Logistikk og Transport har søkt om, vil da være tilgjengelige for modulvogntog. Med en slik helhetlig gjennomgang fra Vegdirektoratet vil også bedriftene slippe å gå gjennom den tunge søknadskværna for å få åpnet nye strekninger, det er svært positivt, sier Are Kjensli, adm. direktør i NHO Logistikk og Transport.