-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Biloppretter
Bilskadesenteret Voss AS
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Innkjøper
Møller Bil AS
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Romerike
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Serviceingeniør
Hyundai Motor Norway
-
Vedlikeholdstekniker
Bertel O. Steen Drammen
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Melketransportør med alternative tanker
Som oftest skjer innhenting av melk fra gardsbruk med single biler eller bil og tilhenger. Hans Ivar Slåttøy Transport AS har i samarbeid med Tine valgt en litt annen løsning.
Transportselskapet på Sømna sør for Brønnøysund har nylig mottatt en splitter ny MAN TGX 26.500 6x6H BLS trekkvogn som opererer en treakslet tanksemitrailer.
Ikke så spesielt vogntog i seg selv, kanskje, men for innsamling av melk på Helgelandskysten er det et nokså originalt valg.
Første XXL med HydroDrive
Trekkvogna er en treakslet bil med tandemdrift, utstyrt med MANs HydroDrive hydrostatisk forhjulsdrift. Dette er også den første TGX i Norge levert med XXL-førerhuset, i kombinasjon med HydroDrive, opplyser importøren i en pressemelding .
Fordelen med denne typen innkoblingsbar forhjulsdrift er at den er vesentlig lettere enn konvensjonell mekanisk forhjulsdrift, og at man beholder samme rammhøyde som på en rent bakhjulsdreven bil.
Systemet kan kobles inn under fart og fungerer i hastigheter opp til cirka 28 km/t, og kommer til sin rett under krevende kjøreforhold.
Trekkvogna har den største D26-motoren på 12,4 liter og 500 hk, kombinert med TipMatic automatisert girkasse.
Rognskog Bil AS i Rindal på Nordmøre har utstyrt trekkeren med hydraulikkopplegg, kraftuttak, alt påbyggarbeid rundt svingskive, sideskjørt og en underliggende lysbjelke under støtfangeren.
Norsk tank
Tanksemitraileren er et samarbeid mellom to andre norske leverandører. Det treakslede understellet er levert av T.N. Vangs mek. Verksted, også kjent som «Vang’s».
Her er den fremre akselen er løftbar, mens begge de bakre har tvangsstyring. Ved hjelp av en joystick kan sjåføren styre disse akslene fra førerplassen. Vi tror på de som sier at dette er en fordel når det lange settet skal sno seg rundt hushjørner og på andre trange plasser ute på gårdsbrukene hvor melken skal hentes.
For å kunne operere hele settet med optimal sikkerhet under slike forhold, er det utstyrt med ikke mindre enn tre ryggekameraer, et bak og ett på hver side av tanken. Dermed har sjåføren full oversikt både bakover og langs sidene på vogntoget.
Tanken er levert av Skala Fabrikk på Heimdal, en del av Skala gruppen med lang tilknytning til meieriindustrien.
Tanken er på 32.000 liter, mens påbyggets melkepumpe har en kapasitet på 650 liter i minuttet.
Første melkesemi
Hans Ivar Slåttøy, daglig leder og eier av Hans Ivar Slåttøy Transport AS, forteller at det nye vogntoget er bygd opp med tanke på mest mulig rasjonell transport av melk på Helgelands-kysten.
På tre forskjellige ruter skal settet hente inn melk fra Sømna, Vega, Vevelstad, Alstahaug og Brønnøy og transportere den til Tine-anlegget på Sømna.
Transportselskapet har i dag 20 biler og vogntog som opererer i Tine-systemet, hvorav 12 som går i innsamling av melk fra gårdene. Bortsett fra det nye semitrailersettet er dette single biler eller bil og tilhenger, men selskapet har fire semitrailere som går i transport med WPC mellom Sømna, Verdal og Elnesvågen for Tine.