bilde

Enkeltbestilling på 2000 elektriske busser

BUSS: Og de første 1000 skal leveres innen utgangen av året.

KOLLEKTIV: Med det volumet har nok leseren allerede skjønt at det handler om Kina.

2000 langdistanse batteribusser tilsvarer omtrent tre ganger årsbehovet for alle typer busser i hele Norge.

Les også: Norge - en elsinke?

Bestiller er ordfører Hongming Zhang i den østkinesiske byen Hangzhou. Og det er ikke bare busser han skal ha, men 1000 elektriske biler også.

Bakgrunnen er at byen, i likhet med andre store byer i Kina, har akutt behov for å forbedre luft og miljø.

Valgt leverandør ble kinesiske BYD (Build Your Dreams), antagelig den eneste produsenten som kan lever både busser og biler i det volumet. Og ikke minst på den tiden!

- BYD er antagelig eneste produsent med slik kapasitet. Vi er i ferd med å gjøre nødvendige grep for å levere 1000 busser og 500 biler innen utgangen av 2014, skriver Isbrand Ho, som er sjef for BYD Auto Europe, i en pressemelding

BYD planlegger nå å både investere i produksjonsfasiliteter og samarbeide med bussprodusenter i Europa. I sammenhengen kan det nevnes at de første BYD-bussene i USA rullet av samlebåndet i California i forrige uke.

Bildet viser for øvrig en BYD-buss i ordinær rutedrift i København.