-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Møller Bil Fellesfunksjoner avd. Logistikk:
Takserer brukte biler
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Møller Bil Sandefjord:
Serviceleder / Kundemottaker
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Logistikkmedarbeider
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Autoringen AS:
Auksjonsstøtte - Autoringen
-
AutoMester AS:
Kjedekonsulent
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Kristiansand
-
Team Verksted AS:
Delelagersjef Team Verksted Ålesund
-
DNB Bank ASA Norway Branch:
Sales Manager - Vestfold, Telemark/Buskerud
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør / Oppretter
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger lastebil
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Moss To-Takt AS:
Bilmekaniker / tekniker
-
Autoco Bærum AS:
Tekniker / Bilmekaniker
-
Karosseriforum AS:
Daglig leder
-
Møller Bil Skadesenter Asker og Bærum:
Bilmekaniker/tekniker
-
Møller Bil Drotningsvik:
Bilmekaniker
-
Autoringen Ski AS:
Plassjef – Autoringen Ski
-
Toyota Bilia AS:
Regionsjef Servicemarked
-
Premium Cars Stor-Oslo AS:
Tekniker for Zeekr
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Lotus tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere / Personlig serviceteknikere
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Produksjonsleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teamleder verksted
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
Møller Bil Ensjø:
Mekaniker/tekniker
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør
-
Werksta Norge:
Teknisk leder
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
EU-milliarder til «grønn transport» i Norge
Den europeiske investeringsbanken (EIB) og SG Finans har undertegnet en avtale med en kredittlinje på 1,73 milliarder norske kroner (180 millioner euro) for å støtte lavkarbon transportmetoder i Norge.


AVTALE: Thierry Béchet (f.v.), EUs ambassadør til Norge, Hans Einar Herzog, Deputy CEO i SG Finans, Sandrine Croset, direktør for lån i Nord Europa i EIB og Atle Rønning, direktør i Norgesbuss, var alle tilstede på avtalesigneringen fredag. Foto: Brede Høgseth Wardrum
Støtten skal også omfatte utleie av utstyr til små og mellomstore bedrifter (SMB-er), mellomstore børsnoterte bedrifter og offentlig og privat sektor i Norge.
Finansieringen kan gjelde alt fra varebiler, til lastebiler og busser – som er i kommersiell drift.
70 prosent av lånet fra EIB, som er EUs egen bank, blir øremerket investeringer i «klimavennlige transportprosjekter».
– Vi er nå i en god posisjon til å gi veiledning og støtte til våre 50.000 kunder når de vil omstille seg til en grønnere framtid, sier Hans Einar Herzog, Deputy CEO i SG Finans, som er en del av Societe Generale Equiment Finance.
Elbusser
Herzog sier det er en enorm oppgave å skulle finansiere overgangen til en lavkarbonøkonomi.
– Vi deler målene til EIB og er glade for å kunne inkludere dette viktige samarbeidet i vårt «bærekraftige finansieringstilbud», som samler all vår ekspertise på miljø og samfunnsengasjement over hele spekteret av investerings- og finansieringsløsninger, utdyper han.
På et arrangement i Oslo fredag morgen undertegnet SG Finans den første transaksjonen i denne kredittlinjen med Norgesbuss AS.
Busselskapet vil blant annet finansiere de 17 elektriske bussene fra Volvo, som de nylig har bestilt gjennom denne finansieringsavtalen. Elbussene som skal stasjoneres i Nittedal og Lørenskog skal erstatte dieselkjøretøyer.
– Alle 87 bussene i anbudet er finansiert med midler fra dette samarbeidet. I tillegg til de 17 elbussene skal resten av bussparken kjøre på biodiesel. Inntil nå har det vært litt utfordrende å få finansiering til elbusser, blant annet fordi det er stor usikkerhet rundt annenhåndsmarkedet. Gjennom samarbeidet med EIB har SG Finans blitt mer offensive i å finansiere denne type teknologi, sier direktør Atle Rønning i Norgesbuss.
Første gang
EIB støtter finansiering av «klimavennlige nyttekjøretøy» også i andre land. Som regel skjer det da gjennom direkte støtte til prosjekter. For eksempel en by som ønsker å elektrifisere bussflåten sin.
– Det som er spesielt her, er at vi gjør dette gjennom en partner – SG Finans – og at dette gjelder for små og mellomstore prosjekter. I tillegg er det første gang en så stor andel som 70 prosent av lånet er øremerket investeringer i klimavennlige transportprosjekter, sier Sandrine Croset til YrkesBil.no.
Hun er direktør for lån i Nord-Europa i EIB.
– De store prosjektene kan vi finansiere direkte, men det kan vi ikke med de mindre prosjektene. Ved å samarbeide med partnere slik som dette kan vi også bidra i de mindre men like fullt viktige prosjektene. Foreløpig er vi ikke der at hele bussflåten i en by kan elektrifiseres, men også de små prosjektene som er viktige for å komme i gang trenger finansiering. Alle små steg er viktige, og i sum kan de bli betydelige, sier Croset.
EIB-direktøren legger ikke skjul på at det er en stor forpliktelse SG Finans har gått med på.
– Nå må de levere, men de har en god plan så jeg er trygg på at de vil klare dette. Vi kommer til å følge opp dette tett. De må blant annet sendes oss beskrivelser av prosjektene som de ønsker å finansiere med disse midlene, så foretar vi en vurdering av om de oppfyller kriteriene og sier «ja» eller «nei».