-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Tester selvkjørende busser utenfor Stockholm
– Teknologien er nå tilstrekkelig moden til å starte forsøk i trafikk på offentlige veier, sier Scania-topp Karin Rådström (bildet).
Det er Scania og Nobina som snart skal teste selvkjørende store busser i rutetrafikk i Barkarby i Stockholms län. Prosjektet er allerede i gang, mens bussene er ventet å bli satt på veien i 2020.
– Vi vil lære mye gjennom dette prosjektet som vi kan ta med oss videre i utviklingen av autonome busser, sier Karin Rådström, som inntil 1. mars var sjef for bussdivisjonen i Scania.
Nå er hun øverste sjef for salg og markedsføring i Scania, og er tatt opp som medlem av konsernets ledergruppe.
LES OGSÅ: Skeptisk til autonomt
Sjåfør i back up-funksjon
Ifølge Scania blir autonom-testen et av de første forsøkene i sitt slag med store busser i Europa. Testen vil bli gjennomført i to trinn: først uten reisende, og så skal pendlerne ønskes velkommen ombord.
Som i de fleste andre tilsvarende tester av autonom-teknologi skal det også her sitte et menneske og overvåke trafikken og være klar til å overta styringen dersom systemet svikter. Samme person skal også hjelpe passasjerene ved behov.
– Vi hos Nobina er sterkt engasjert i å etablere det vi tror vil være en viktig del av fremtidig kollektivtransport, sier Henrik Dagnäs, administrerende direktør i Nobina Sweden.
Han poengterer at forsøkene vil gi ny innsikt og erfaringer i arbeidet med å utvikle drift og kontroll av autonome busser.
– Kravene til de autonome bussene vil være like tøffe som resten av trafikken når det gjelder tilgjengelighet, sikkerhet og pålitelighet, understreker Dagnäs.
RAPPORT: Veiene kan faktisk bli mindre sikre med autonom lastebiltransport
En kilometer i første omgang
De to elbussene, av typen Scania Citywide LF, knytter den raskt voksende Barkarby-byen til nærmeste t-banestasjon, Akalla.
Bussene skal kjøre fem kilometer lange strekninger med fire stopp i dedikerte bussfelt. Innledningsvis er cirka en kilometer av ruten planlagt å bli drevet autonomt. I løpet av andre fase av forsøkene forventes om lag 300 reisende å bruke de autonome bussene hver dag.
Utviklingsprosjektet har allerede startet, og praksisforsøkene vil etter planen begynne i 2020. Gjennom prøveperioden vil informasjon om blant annet gjennomsnitthastighet, tilgjengelighet, tidspresisjon, avvikshåndtering og kundetilfredshet bli samlet og analysert.
Barkarby er allerede sentrum for flere testprosjekter innen nye kollektivtransportløsninger, noe som gjør at byen har et svært moderne trafikksystem.
Foruten de nevnte autonome bussene er det snakk om prosjekter innen infrastruktur og kjøretøy for BRT-systemer og nye digitale løsninger. Alt foregår i samarbeid mellom Region Stockholm, Järfälla kommune og Nobina.
LES OGSÅ: Norsk gruveselskap tar i bruk autonome lastebiler