- Skepsis til selvkjørende
img
noalt noalt noalt noalt noalt noalt noalt
img
img
img
img
img
img
Abonnement | Annonse- og medieinfo

Forsiden  |  Varebil  |  Lastebil  |  Buss  |  Næringsliv  |  Brukte yrkesbiler  |  Linker  |  Innkjøpsguiden  |  Bok/Kalender  |  Abonnement  

Annonse:
1pix 1pix 1pix 1pix
bilde
Skepsis til selvkjørende
International Transport Forum (ITF) har gitt ut en rapport om autonom lastebiltransport. Veiene kan faktisk bli mindre sikre, er en av konklusjonene.

alt

Vi har tidligere fortalt om en av Volvos spesialister som uttrykte en viss skepsis til påstandene om at kunstig intelligens skal gi oss tryggere trafikk.

«Et menneske på alerten er helt fantastisk når det gjelder å forutse utfall av komplekse situasjoner, mye bedre enn noen form for kunstig intelligens…», er noe av det Peter Kronberg sa.

Dette var i forkant av en konferanse ITF nylig har arrangert. 

Nå er den første rapporten fra arrangementet kommet. «Safer Roads with Autonomous Vehicles?» heter den, og spørsmålstegnet er vel et klart nok signal på at deltakerne uttrykker en viss skepsis.

Det pekes på en rekke fallgruber. For eksempel kan det ikke være tvil om at man kan bygge et ganske godt øko-system der alle trafikanter «snakker» med hverandre.

Men rapporten påpeker at jo større, mer omfattende og åpne slike kanaler blir, jo mer kan de bli utsatt for cyber-angrep.

«Det å unngå ulykker må aldri være fullstendig avhengig bare av tilgang til nett eller eksterne kommunikasjonskanaler», er en av konklusjonene.

Panelet som har utarbeidet rapporten ser også med skepsis på at det utvikles til en prestisjekonkurranse å få automatiserte biler fortest mulig ut i trafikken.

«Loven må sette krav til det maksimalt mulige sikkerhetsnivået og det er det som må være grunnlag for tillatelsen til å kjøre på offentlig vei», står det i en av anbefalingene.

«Automatisering er langt fra den eneste løsningen på veien mot trygg trafikk», sier Philippe Crist – en av hovedforfatterne bak rapporten. «Vi har mange andre muligheter som er godt utprøvd og som også burde kunne settes ut i livet».

Rapporten kan lastes ned her, og – for ordens skyld – det er tunge interesser som står bak dette OECD-arbeidet: i alfabetisk rekkefølge: Abertis, Alstom, Anheuser-Busch InBev, Brisa, Ford, Here, Inrix, Kapsch TrafficCom, NXP, PTV Group, RATP Group, Renault-Nissan Alliance, Siemens, SNCF (Keolis), Toyota, Transdev, Uber, Volvo Car Corporation, Volvo Group..


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   fb Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
pix pix
pix
 
logoPåmelding til nyhetsbrev:
Fritekstsøk:
pix pix
 
   
 
   
1680 brukte yrkesbiler til salgs
Lastebil Lett lastebil Varebil Kombi.bil Buss Minibuss
Årsmodell Fra: Til: 178 LASTEBILER TIL SALGS