bilde
img img img img img img
10 bilder i galleri

Volvos nye flaggskip

Med dobbeltdekkeren 9700 DD trapper Volvo opp kampen i markedet for ekspressbusstrafikk med krav til høy passasjerkapasitet.

For snaue to år siden lanserte Volvo Buses sin nye turbussgenerasjon 9700 og toppversjonen 9900.

At det også skulle komme en ny dobbeltdekker har vært kjent lenge, men Volvo har holdt kortene tett til brystet.

YrkesBil har som et av få medier allerede vært på Volvo Bussar sin testbane i Hällered utenfor Borås, for å se og prøve det nye flaggskipet. Dette fikk vi anledning til mot en klausul om at vi ikke publiserte bilder eller informasjon om bussen før sperrefristen i dag, 20. februar klokken 12.00.

Fyldig reportasje derfra kan du lese i kommende utgave av bladet YrkesBil, som er ute hos abonnentene neste uke.

Men nå kan vi altså for første gang vise bilder av hvordan den offisielle versjonen av nye 9700 DD ser ut.

– Ekspressbuss-segmentet vokser raskt i Norden. Med Volvo 9700 DD kan vi nå tilby våre kunder et komplett utvalg av turist-, linje- og ekspressbusser med premiumegenskaper, sier Niklas Orre, Vice President for Coach Sales i Volvo Buses.

Dobbeltdekkeren har plass til 96 passasjerer, og er blant annet utstyrt med egenutviklede passasjerseter og klimaanlegg med separate soner for passasjerer og fører.

I likhet med sine mindre søsken i 9000-serien, kan du velge blant et vell av førerassistentsystemer som oppmerksomhetsassistent, filassistent og kollisjonsvarsling med automatisk nødbrems. Av sikkerhetssystemer finnes blant annet elektronisk styrte bremser, elektronisk stabiliseringssystem og antisladdregulering.

Forbedret fjæring og støtdemping, i kombinasjon med et slanket karosseri, skal ifølge Volvo også gi bedre kjøreegenskaper og stabilitet.

Du kan lese mer om nye 9700 DD, og våre førsteinntrykk av bussen, i YrkesBil nr. 2-2020.   

-----------------------------------

Fakta om Volvo 9700 DD

Høyde: 4,25 meter

Lengde: Opptil 14,8 meter

Passasjerkapasitet: Opptil 96

Bagasjekapasitet: Opptil 7,5 m3

Drivlinje: Volvo DK11 med 460 hk, I-Shift

Chassis: Volvo B11R/LE, 6x2

Karosseri: Carrus Delta Oy

Toalett og kjøkken er tilgjengelig som ekstrautstyr.


img img img img img img
10 bilder i galleri