-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Hjelpearbeider
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Åsane:
Nybilselger
-
Møller Bil Oslo Vest:
Leasingansvarlig/takserer
-
Nardo Bil AS:
Chief Operating Officer
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Møller Bil Rud:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Takserer
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Enger & Hedlund AS:
Key Account Manager
-
Motor-Trade AS:
Salgssjef
-
RøhneSelmer AS:
Operativ Salgsleder
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Fremgang for tungt i Europa
Nå er den europeiske registrerings-statistikken for varebiler, lastebiler og busser klar. Den viser vekst i alle segmenter.
Tidligere har ACEA – takorganisasjonen for europeiske bilprodusenter – alltid vært sent ute med registreringsdata for nyttekjøretøyer. Nesten en hel måned senere pleide forrige måneds resultater å foreligge.
Nå er de i realiteten enda tregere. Frem til nyttår kom i hvert fall statistikken en gang i måneden. Nå slår de sammen hele kvartaler, slik at årets første tungbilstatistikk ikke kom før i dag, og inneholder data for januar, februar og mars slått sammen på ett Excel-ark.
Elvarebiler opp 60 prosent
La oss ta varebiler først. 456.233 slike i EU+EFTA+GB i denne perioden. Det var en vekst på 9,2 prosent i forhold til i fjor.
Av dem var nesten 30.000 batterielektriske, en oppgang på nesten 60 prosent og en markedsandel på 6,7 prosent. I fjor lå markedsandelen på 3,8 prosent.
Frankrike, som tar markedets største varebil-volum (nesten 88.000) hadde tilbakegang på 3 prosent, mens de andre store markedene opererte med pluss-tegn. GB på hele 17,1 prosent opp.
Biler på mellom 3,5 og 16 tonn var det ikke mange av. Bare 14.800 i første kvartal, men også det fremgang. 21,1 prosent! Tyskland tok 6.250 av disse bilene – mer enn halvparten av hele EU-markedet. Her lå Norge jevnt med segmentets utvikling.
Det ble faktisk noen elektriske biler her også. 874 – opp fra 104 i fjor.
De tunge
Også de tyngste, de fra 16 tonn og oppover, viste positive tendenser. 87.198 biler tilsvarte en økning på 19,1 prosent. Tysklands økning var litt større, og de endte på nesten 18.000 biler. UK tok 10.000, men veksten der var allikevel lavere enn segmentets samlede.
Her ble det solgt hele 662 elektriske biler – 509 i EU alene. Totalt, for biler fra 3,5 tonn og oppover ble det registrert 1.536 slike i hele området. En vekst på 435 prosent og en markedsandel på 1,5 prosent.
Buss
Også i buss-segmentet var det positiv utvikling. 8.655 slike tilsvarte en vekst på 10 prosent.
Veksten i elektriske busser var imidlertid mye større: 30,8 prosent, og volumet endte på 1451.
Det tilsvarer en ganske formidabel markedsandel på 16,8 prosent.
En ting er viktig å huske på. Når ACEA sier elbil er det ikke bare de batterielektriske som menes. Elektrisk ladbar er fellesnevneren her, og omfatter også plug in hybrider.
Nå må vi åpenbart vente til slutten av juli for å få vite hvordan det står til med nyregistrering av de tyngre bilene. Det er heldigvis ikke noe nå som tyder på at vi vil finne negative tendenser i den.
Den komplette statistikken kan du finne her.