-
Bilmekaniker
NAF Senter Arendal
-
Salgssjef
Volmax AS
-
Mekaniker
Motor Forum AS Romerike
-
Avdelingsleder/Teknisk leder
Last og Tank AS
-
Selger
NDS-Group AS
-
Account Manager
Arval AS
-
Daglig leder
Norges Bilbransjeforbund (NBF)/DRIVE
-
Økonomi- og administrasjonsansvarlig
Norges Bilbransjeforbund (NBF)/DRIVE
-
Kundeansvarlig/Key Account Manager
Norges Bilbransjeforbund (NBF)/DRIVE
-
Bilskadereparatør
Bertel O. Steen Asker og Bærum AS
-
Mekaniker
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Bilberger
REDGO Norway AS avd Oslo
-
Salgskonsulent Næring
Toyota Romerike AS
-
Salgskonsulent
Porsche Center Son AS
-
Bilkontrollør
NAF senter Mastemyr
-
Innkjøpsansvarlig
Motor Part AS
-
Bilmekaniker
Sør Caravan AS
-
Mekaniker/tekniker
Birger N. Haug AS avd Asker og Bærum
-
Bruktbilselger
Birger N. Haug AS avd Gardermoen
-
Oppretter
Volmax
-
Bruktbilselger
Bertel O. Steen Vestfold AS
-
Næringsselger
RøhneSelmer AS
-
Digital innkjøper
Autoproff Norge AS
-
Digital selger
Autoproff Norge AS
-
Mekaniker
Birger N. Haug Oslo
-
Teamleder
Birger N. Haug Oslo
-
Takstmann
AutoIn bilskadesenter AS

– Her skal ladesøylen jordes
ACEA, bilprodusentenes takorganisasjon, har allerede sagt hvor mange ladepunkter for lastebiler det vil bli behov for. Nå har de også sett på hvor de bør plasseres.
ACEA som representerer bilprodusentene i Europa har for lengst fortalt oss hvor mange ladepunkter den kommende batterielektriske lastebilflåten i Europa vil trenge.
Nå har de bedt Fraunhofer ISI se på hvor på kontinentet (pluss Norden) disse bør legges.
Analytikerne gikk løs på GPS-koordinatene til ca. 400.000 lastebiler som var i drift i Europa. Denne gruppen ble redusert til ca. 170.000 – biler som brukes i det som ble definert lokaltrafikk.
Det vil si biler som i 90 % av tiden kjører rundt med en normal radius fra utgangspunktet på ca. 200 km.
Logikken er at elektrifisering ikke kommer i morgen, og at det ikke er langtransportbilene som kommer til å komme først. Derfor er nærtrafikken viktigst i første omgang.
Ut fra den flåten som var studerte valgte man en rekke klynger. Det var steder med mer enn 100 stopp pr. år av mer enn tre forskjellige bilmerker.
Ut fra dette laget man et kart med 4.023 regionale klynger der ACEA mener det er smart å bygge ladestasjoner.
Kartet ble gjort interaktivt slik at man kan se hvordan klyngene deles opp i mindre enheter, og hvor man også kan se at mange av disse ikke følger landegrenser, men tvert imot har en cross-border beliggenhet.
– Derfor er det viktig, sier ACEA, -at utrullingen av elektriske lastebiler ikke skjer på nasjonal basis men at den er parallell over hele Europa.
De forskjellige fargene på klyngene på kartet forteller hvor mange stopp hvert sted har, grønn betyr minst travel.
Langtransport-bilene stanser ofte de samme steder som de regionale, men de vil allikevel trenge en helt annen infrastruktur, minner ACEA oss om.
Behovet for lade-infrastruktur ser slik ut ifølge ACEA:
Et minimum av 40.000 ladepunkter i klynger må være på plass i Europa innen 2025. Og minst 270.000 innen 2030 – for å dekke lastebilbehovet. Her snakker vi ikke hurtigladere.
Ifølge AFID (alternativ-drivstoff direktivet) vil vi trenge 10.000 til 15.000 hurtigladere, både offentlig tilgjengelige og plassert på destinasjoner innen 2025, og 40.000 – 50.000 ikke senere enn 2030. De aller fleste av disse må være hurtigladere på mer enn 500 kW.
Dessuten trenger man minst 40.000 100 kW-ladere i områder der lastebiler parkerer, hvor de kan lades over natten. Dette bør være klart innen 2030.
Man bør etablere tre lader-nivåer: under 350 kW, 350 – 500 kW og over 500 kW.
For at dette skal kunne skje bør AFID sette bindende mål for hver enkelt medlemsstat i EU.
Hele rapporten fra Fraunhofer ISI kan leses her.