-
Møller Bil Hamar:
Nybilselger
-
Møller Bil Hamar:
Salgstrainee/Juniorselger
-
Møller Bil Oslo Vest:
Bilmekaniker
-
Harald A. Møller AS:
Teknisk instruktør
-
Enger & Hedlund AS:
Key Account Manager
-
Porsche Center Son:
Avdelingsleder skadeverksted
-
Motor-Trade AS:
Salgssjef
-
Bilia Norge AS:
Resepsjonssjef
-
Møller Bil Trondheim:
Salgskonsulent nybil Audi
-
RøhneSelmer AS:
Operativ Salgsleder
-
Bilia Norge AS:
Konserncontroller
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
Car-O-liner Norge AS:
Operational Manager
-
Axess Logistics AS:
Key Account Manager - Transport og Logistikk
-
Møller Bil Kokstad:
Produksjonsleder
-
Møller Bil Bryn:
Kundefrontmedarbeider
-
Møller Bil Kalbakken:
Nyttekjøretøyselger
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Stjørdal:
Servicemarkedssjef
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Kundeansvarlig
-
DRIVE Mobility AS:
Leder salg og support
-
Werksta Bergen Fana:
Bilmekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Servicerådgiver
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilmekaniker og PKK kontrollør
-
Werksta Bergen Fana:
Bilskadereparatør
-
Werksta Bergen Fana:
Billakkerer
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Werksta Kristiansand:
Bilskadereparatør
-
Toyota Sarpsborg og Halden:
Salgskonsulent
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Hjulutrustningsarbeider/ mekaniker
-
Namdal Bilskade AS:
Bilskadereparatør
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Dobbelt premiere hos Daimler. Karin var best
Daimler inviterte til to spennende debuter samtidig. Batterielektrisk Actros og en flunkende ny sjef for Mercedes-Benz Trucks. Ingen tvil om hvem som samlet flest poeng. Og som betyr mest for fremtiden.
Karin Rådström, er blitt medlem av styringsgruppen hos Daimler Truck AG og har ansvaret for Mercedes-Benz Trucks.
En kjempejobb, med solide utfordringer – blant annet skal selskapet tas på børs som en selvstendig enhet om ikke så lenge, og det er opp til henne å sørge for at børsen oppfatter at det er en viss verdi i selskapet.
Hun kommer som superkvalifisert ingeniør fra Scania – der det kanskje begynte å gå litt trådt for henne i Traton-miljøet. Men alle som opplevde henne i Scania-sammenheng, ville sett at hun var seg selv i den nye rollen – kanskje pluss 50 %.
Hun var ikke redd for å gripe ordet under online-pressekonferansen oppå det Andreas von Wallfeld, salgs- og marketingsjefen hos Mercedes-Benz Trucks, eller Uwe Baake, utviklingssjefen, forsøkte å si. Det er liksom ikke tvil om at det hun melder har tyngde.
Og hun har den enorme fordelen i forhold til sine tyske kolleger at når hun sier e-mobility, høres det slik ut, og ikke som immobility – ubevegelig – som tyskerne har en slem tendens til å uttale det.
Og det var selvfølgelig elektro mobilitet forestillingen dreide seg om.
Bilen er egentlig greit beskrevet.
En Actros på inntil 40 tonn, beregnet for nærdistribusjon der diesel-drivlinjen er erstattet av en e-aksel med to motorer på til sammen 230 kW/312 hk (med en høyere, kortvarig peak). Bilen utstyres med tre eller fire batteripakker, det vil si 315 eller 420 kWt der den største byr på 400 kilometer rekkevidde.
De kan lades med 160 kW, og på et 400 A DC-anlegg går tre-pakken fra 20 prosent og opp til 80 på cirka en time.
Det ble forøvrig tilføyd at hver batteripakke veier 740 kg. Slik at den vekten må ganges med tre eller fire for å finne totalvekt på installasjonen.
Men med fratrekk av dieselvekt og med et ekstra tonn eller no’, takket være regelverket, ble det påstått at eActrosen bød på omtrent samme nyttelast som tilsvarende forbrenningsmodell.
Det jobbes for øvrig med forskjellige chassis-versjoner.
Produksjonsstart var det liten tvil om: 1. oktober! Med utropstegn. Prisen var litt vagere – cirka tre ganger normal Actros-pris.
Da det ble spurt om TCO ble det allikevel svart at man ikke var langt unna ‘cost-parity’ på noen markeder, men det var på markeder som var sterkt utsatt for insentiver. Som i Tyskland.
Men det ble også pekt på at høye insentiver i Tyskland, sammen med høy dieselpris, ikke nødvendigvis gjorde bildet så meget gunstigere enn for eksempel i Frankrike med lite insentiver, men også lav dieselpris (€ 115 mot 125!).
Bunnlinjen ble at dette var noe de skulle overvåke tett.
Bilen skal selvfølgelig selges med alle de støttesystemer som finnes – og en god del flere i tillegg. Å venne seg til tungbil på strøm krever selvfølgelig mye av sjåfører og flåte-eiere, og en av ekstraytelsene lastebilavdelingen kommer med er en gjeng såkalte e-consultants.
De er foreløpig 30 slike som skal betjene de 12 markedene bilen skal ut på først, men Mercedes-Benz er helt klare til å øke den bemanningen.
Rådstrøm nevnte at den neste elbilen derfra blir eEconic og at den også skal presenteres i løpet av året.
Dette ga selvfølgelig YrkesBil en god anledning til å spørre hvorfor ikke den kom først: en bil med klart definert kjøremønster og med uproblematisk nedetid for lading hele natten. Argumenter basert på den Bloomberg-logikken vi presenterte i går.
Svaret var åpenbart at de bruker Actrosen som spydspiss og overfører erfaringene til søppelbilen i etterkant. Men noen oppfølgning om de mente Bloomberg-oppskriften var ulogisk, var selvfølgelig ikke mulig å gjøre i et fjernstyrt on-line show.
For egen del kommer jeg nok til å følge Rådstrøm og selskapet hennes tettere enn jeg følger eActrosen ut over høsten. Karin Rådstrøm har en overordnet, Martin Daum, 61, (la oss ta tittelen formelt: Mitglied des Vorstands der Daimler AG und Vorstandsvorsitzender der Daimler Truck AG) med kontrakten forlenget til 2025).
Tidlig i mai ble det åpenbart at lastebilavdelingens børsplaner ville møte motvind så snart de ble offentliggjort.
Daimler-sjefen over alle, Ola Källenius håpet at lastebilkonglomeratet (Mercedes, Freightliner og Fuso) ville bli verdsatt til 40 milliarder euro. Men det virket en periode lite realistisk.
Investorene var nemlig lite begeistret for Daums forsiktige utspill og planer. Og en gjennomsnitts driftsmargin på fire prosent de siste 25 årene imponerer ingen som samtidig har fulgt Volvo Trucks, Paccar eller – for ikke å snakke om – Scania i Rådstrøms tid.
At Daum forsøkte seg med forsiktige ‘inntil 7 %’ imponerte heller ingen.
Men så, i et møte med markedet litt senere, kunne Daum plutselig fortelle at han ‘under gode markedsforhold’ tok sikte på ni prosent – men han så slett ikke bort fra to-sifret. Og selv i elendige år: seks til syv prosent.
Markedet reagerte umiddelbart med å løfte Daimler-aksjen med to prosent. Ikke mye, men merkbart.
Det lå selvfølgelig noen grep under. Faste kostnader skal reduseres med 15 prosent innen 2025. Inne i det ligger også de 300 millioner euro som skal spares ved å bygge ned bemanningen i Europa.
– Vi er klare til å treffe tøffe beslutninger, sa Daum!
Men det faller selvfølgelig på Rådstrøm å gjennomføre de tøffe beslutningene.
La oss komme tilbake til bilen igjen.
Norge blir et av de 12 markedene der eActros skal markedsføres i første omgang.
Vi spurte Olav-Kåre Thingwall om de allerede hadde solgt noen i Norge siden denne modellen har vært en offentlig hemmelighet i lang tid. Han er forresten PR- og Informasjonssjef i Mercedes-Benz Norge Nyttekjøretøy for dem som ikke allerede vet det.
Svaret er: – Nei. Vi har ikke startet salget ennå.
Og la meg avslutte med kongesitatet fra en av de mange ‘uavhengige’ sjåførene som hadde hatt anledning til å prøvekjøre det nye vidunderet over mange hundre tusen kilometer.
Han dro en praktfull Rolls-Royce og forkynte for all verden:
– Det eneste du hører fra førerplassen er klikkingen når retningsviseren er på