-
Xpeng Motors (Norway) AS:
Customer Experience Manager
-
Helios Auto AS:
Support-medarbeider
-
Sulland Lier:
Mekaniker
-
Nokian Dekk AS:
Regionsansvarlig/selger – Innlandet
-
Nesbyen Auto AS:
Daglig leder - Nesbyen Auto
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Otta
-
AutoriaGruppen:
Salgssjef bruktbil
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
Alfie Bilskade AS:
Biloppretter
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
S. Rødsten Bilforretning AS:
Bilmekaniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Orkanger
-
Bilia Insignia:
Salgsdirektør, Bilia Insignia
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss, Lørenskog:
Mekaniker
-
Team Verksted AS:
Kundemottaker
-
Birger N. Haug AS:
Teknisk Leder
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling

Ny Mercedes-Benz nærmer seg
Bilder av nye varebiler i kamuflasje er det ingen som betaler penger for. Derfor er det fint at Mercedes-Benz lager historien selv.
Hva gjør en bilfabrikk når alle spionfotografene som ligger på rekke oppe ved Arjeplog ikke syns den kamuflerte bilen din er spennende nok til at de gidder å ta bilder av den?
Da tar de bilder av den kamuflerte bilen sin selv, og legger dem ut på egen hjemmeside og skaper sin egen spion-historie.
Historien er ganske grei – at MB har startet de siste vintertestene av sine nye MPV’er, og at de kommer til å få 4MATIC og at det herved er bekreftet at de får bakhjulsstyring.
Så beskrives den nye kolleksjonen som går fra familie-biler av høyeste kvalitet via eksklusive VIP shuttle-biler til luksus-limousiner med enorm innvendig plass.
Varebilplattform
Men for at for eksempel ikke Yrkesbil skal melde seg helt ut av disse storslåtte premium-segmentene er det verdt å legge merke til at disse blomstrende pressemeldingene fremdeles snakker om biler bygget på den «modulære, fleksible og skalerbare Mercedes-Benz Van arkitekturen.»
Fra neste år skal MB lansere sine helelektriske modeller bygget på VAN.EA- arkitekturen, og dermed entre en ny tidsalder.
Litt senere – uten å definere ‘litt senere’ – skal man inn i enda en nyere tidsalder, for da skal VAN.CA-serien lanseres.
Samme oppskriften, men navnet betyr Van Combustion Architecture og dermed viser det seg at denne helelektriske nye linjen jommen tar et eller to skritt til siden og fortsetter med forbrenningsmotorer også.

Det skal bli spennende å se hvilke kompromisser vi finner, og det skal også bli spennende å se hva state-of-the-art forbrenningsmotorer egentlig betyr.
Skal gjenoppfinne varebilen
Og så til beroligelse for alle sjåførkjørte statsledere: Uansett drivlinje, gjør den nye arkitekturen det mulig med klar differensiering mellom de varebilposisjonerte versjonene og persontransportørene i luksus-segmentet.
Produsenten kaller øvelsene i Arjeplog et ledd i arbeidet med å gjenoppfinne varebilen (!!) og kommer med mange detaljer om hva de egentlig tester.
Alt fra styring til termisk styring, ABS til varme og ventilasjon, men, ikke veldig overraskende, blir vi fortalt at etter at halve fler-ukes programmet, tett med de mest krevende øvelsene, er gjennomført, har bilene klart seg «with flying colours»!
