-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Bilia Norge AS:
Delesjef
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker tunge kjøretøy
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
Ydse Auto AS:
Bilmekaniker
-
Bilskadesenteret Voss AS:
Biloppretter
-
MyCar:
Innkjøper
Vil ta i bruk overtredelses-gebyr oftere mot transport-kriminalitet
– Nå vil vi gjøre det enklere å sanksjonere mot brudd på yrkestransportreglene ved kontroller langs veien. Det gir en god og effektiv håndheving av reglene, i tillegg til at kontrollressursene blir brukt mer effektivt, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap).
For å bidra til mer effektiv kontroll og til at flere skal følge regelverket, legger regjeringen nå til rette for mer bruk av overtredelsesgebyr når yrkestransportregelverket brytes.
Dette fremkommer i en pressemelding.
Lovforslaget legges frem for Stortinget i dag, og nærmere regler om hvilke overtredelser dette gjelder kommer i forskrift. Dette er bare ett av flere tiltak i regjeringens handlingsplan mot sosial dumping i transportsektoren.
Mer effektivt
I dag kan det ilegges overtredelsesgebyr kun for enkelte overtredelser. Alle andre brudd på regelverket må anmeldes av kontrollørene til politiet, som igjen vurderer videre oppfølging av saken. Dersom Stortinget vedtar forslaget, skal håndhevingen kunne gjøres mer effektivt.
– Økt bruk av overtredelsesgebyr gir en god og effektiv håndheving av reglene, noe som igjen fører til likere konkurransevilkår. Dette kommer de seriøse aktørene til gode, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.
Også for kabotasje-brudd
Innenfor EØS-området er det tillatt med kabotasje på visse vilkår. Kabotasje er når en transportør driver med transport mellom steder i en annen stat enn den hører hjemme.
– Transport i strid med kabotasjereglene er ulovlig, og må bli slått ned på. Når brudd på reglene enkelt kan konstateres på kontrollstedet, og det ikke er bruk for politietterforskning, kan dette løses effektivt med økt bruk av overtredelsesgebyr, sier Nygård. Samferdselsdepartementet jobber derfor med en forskrift for å innføre dette.