FULL FART: Håkon Wirak, avtroppende direktør for Volkswagen Nyttekjøretøy, kjemper mot klokka for at Volkswagen skal bli Norges største varebilmerke for 18. året på rad. I fjor greide han det i løpet av de tre siste dagene.

Kjemper for 18 års ubrutt seiersrekke - tar de innersvingen igjen?

2022 kan bli det 18. året på rad at Volkswagen er det mest registrerte varebilmerket i Norge. Da må de først passere Toyota, som hadde en knapp ledelse før den siste uken. Men det hadde de også i fjor.

Sluttspurten for registreringer i varebilmarkedet er med andre ord like intens i år som i fjor.

Per søndag 25. desember hadde Toyota ifølge Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) registrert 5.806 varebiler så langt i 2022.

Det er 256 flere enn Volkswagens 5.550 registrerte varebiler, da det gjenstod en uke.

Topp 10 varebiler pr 25. desember: (Kilde: OFV)

  1. Toyota 5.806
  2. Volkswagen 5.550
  3. Mercedes-Benz 4.849
  4. Ford 3.073
  5. Peugeot 2.004
  6. Opel 1.438
  7. Citroën 1.091
  8. Isuzu 680
  9. Renault 576
  10. Maxus 496

YrkesBil er kjent med at det holdes høyt tempo hos Harald A. Møller for å få registrert flest mulig biler og bli markedsleder for 18. året på rad:

- Vi registrerer det remmer og tøy kan holde av varebiler, og har alltid en ambisjon om at Volkswagen skal være markedsleder i varebilmarkedet, sier Håkon Wirak til YrkesBil.

Han er avtroppende direktør for Volkswagen Nyttekjøretøy i Harald A. Møller AS.

- Det blir derfor nok en spennende avslutning på året, legger han til.

Les på BilNytt.no (krever abonnement): Håkon Wirak blir Møller Bil Bryn-sjef

Tok innersvingen i romjulen

Men det er vel ingen grunn til å anta at Toyota bare vil «gi fra seg» tittelen som markedsleder når de er så nære å ha den i lomma – en gang til.

La oss kort gjenoppfriske hva som skjedde i 2021:

Toyota hadde ledet på registreringsstatistikken i 51 uker gjennom 2021, og lå an til å gjenerobre tronen i varebilmarkedet – 17 år etter at de regjerte sist.

Fra 2000 til og med 2004 var Toyota nemlig det største varebilmerket i Norge, med salgssuksessen Hiace. Men fra og med 2005 har Volkswagen ligget på topp hvert eneste år.

I løpet av tre virkedager i romjulen 2021 klarte Volkswagen Nyttekjøretøy-importøren å registrere opp nok varebiler til å ta innersvingen på Toyota og holde seiersrekken ubrutt.

Fasiten viste 130 flere registrerte varebiler fra Volkswagen enn Toyota det året.

Utsatt lansering

I år har ikke Toyota ledet like klart hele veien. Blant annet var Mercedes-Benz oppe på førsteplass på registreringsstatistikken en kort periode på vårparten, mens Toyota har hatt tetposisjonen over lengst tid.

Det skyldes blant annet at Toyota har hatt tilgang på elektriske utgaver av Proace og Proace City hele året, mens Volkswagen først utpå høsten kom i gang med leveringer av sin elektriske storselger i varebilmarkedet, ID. Buzz Cargo.

- Med tanke på at vi har lansert en ny modell med ny teknologi midt i all usikkerheten på leverandørsiden, har dette gått bedre enn man kunne fryktet, sier Wirak.

FORSINKET: - Opprinnelig var lanseringen av ID. Buzz og ID. Buzz Cargo planlagt til uke 38, men av ulike grunner ble den utsatt til uke 46, sier Håkon Wirak.

Høyere el-andel

Toyota er imidlertid i en annen liga enn Volkswagen når det gjelder elbilandel – stikk motsatt av situasjonen på personbil:

Elbil-andel i varebilsalget pr 25. desember 2022:

  • Toyota varebil: 42 % el
  • Volkswagen varebil: 9 % el

Toyotas høye elbilandel og gode allokeringer på varebilsiden skyldtes i utgangspunktet at Stellantis, som produserer Proace og Proace City, var nødt til å allokere et betydelig antall biler til Toyota etter sammenslåingen av FCA og PSA.

Nå virker det som Toyota prioriterer Norge, mens Stellantis prioriterer marked der de selv kontrollerer importen.

Bertel O. Steen har i lang tid hatt problemer med å få tak i nok varebiler av Peugeot, Opel og Citroën.

Volkswagen Amarok har vært ute av sortimentet i to år, og den nye er først på plass i 2023.

Dermed er det nok en gang Transporter og Caddy/Caddy Maxi som har stått for det store Volkswagen-volumet, mens ID. Buzz Cargo har sørget for noen kraftige byks på tampen av året.

Så gjenstår det å se om det er Toyota eller Volkswagen som har mest muskler på årets siste dager.

KAMP TIL DØRA: Hans-Petter Bakken (t.h.), nyttekjøretøyansvarlig i Toyota Norge, uttalte etter fjorårets nervepirrende sluttspurt til YrkesBil.no at han ville gi Volkswagen kamp til døra også i 2022 – og det løftet har han holdt. Informasjonssjef Espen Olsen til venstre.

Nedgang i totalmarkedet

De fleste leverandørene av varebiler har meldt om betydelige utfordringer med produksjon og leveringer i 2022.

Blant de 10 mest registrerte merkene er det kun Mercedes-Benz og Opel som kan vise til økning i registrert volum per 25. desember.

Mercedes-Benz har klatret forbi Ford og sikret seg tredjeplassen, mens Opel har passert både Citroën og Isuzu på sin vei fra 8. plass i 2021 til 6. plass i 2022.

Per 25. desember var antall registrerte varebiler i Norge totalt 26.876 biler. Det er -13,2 % lavere enn på samme tidspunkt i 2021.


Powered by Labrador CMS