Nylig var en førproduksjonsmodell av Volkswagen ID. Buzz på snarvisitt i Norge. - Volkswagen Nyttekjøretøy skal være nummer én i alle segmenter vi deltar i, også i elektriske segmenter, sier direktør Håkon Wirak til YrkesBil.

Sikret seieren med et nødskrik - nå melder de seg på elbil-kappløpet

Volkswagen snøt Toyota for seieren i varebilmarkedet helt på tampen av fjoråret. Nå kommer modellen som skal sikre Volkswagens 18. år på rad på varebiltoppen.

Volkswagen ble mest solgte varebilmerke i 2021 – for 17. året på rad.

Det var ikke gitt at Volkswagen skulle toppe registreringsstatistikken for varebiler:

Gjennom året var nemlig Toyota mestselgende varebilmerke i 51 av 52 uker.

Ifølge OFV ble det registrert 32.292 nye varebiler i Norge i fjor. 6.801 var Volkswagen, mens 6.671 var Toyota. Ford ble nummer tre med 4.147 biler.

Toyota hadde tilgang på elektrisk Proace hele året, mens Volkswagen har manglet en elektrisk storselger i varebilmarkedet, i tillegg til at Amarok er ute av sortimentet. Det var Transporter og Caddy/Caddy Maxi som sto for Volkswagen-volumet.

20 prosent elvarebil-andel

Nå får imidlertid Harald A. Møller et nytt elektrisk våpen som skal bidra til at Volkswagen blir mest solgte varebilmerke for 18. året på rad:

Etter planen begynner nemlig utleveringene av nye Volkswagen ID. Buzz over sommeren.

– Skal ID. Buzz Cargo bidra til at Volkswagen blir Norges største varebilmerke for 18. året på rad?

– Ja, vi har alltid ambisjoner om det – og jeg har tro på det, svarer Håkon Wirak.

Han er direktør for Volkswagen Nyttekjøretøy i Harald A. Møller.

– Hvor trygg er du på leveringssituasjonen? ID-modellene har jo så langt vært mer kjent for leveringstid, enn leveringsdyktighet...?

– Leveringsutfordringer gjelder jo veldig mange bilmodeller i disse dager, svarer Wirak.

– Hvor stor andel kan ID. Buzz Cargo få av Volkswagens varebilsalg i år?

– Jeg har tro på at Volkswagen Nyttekjøretøy kan få en elbilandel på opp mot 20 prosent i år, men det er jo en del X-er og Y-er for tiden, svarer Wirak.

Basert på Harald A. Møllers markedsanslag for varebiler, vil det si rundt 1.800 elvarebiler.

– Leveringssituasjonen preget mye av fjoråret, og dette er også noe vi kommer til å måtte håndtere gjennom store deler av 2022, sier Håkon Wirak, som med elektriske ID. Buzz Cargo og ny Amarok i ermet føler at han er godt rustet i kampen om førsteplassen også fremover.

– Stor usikkerhet fra dag til dag

– Volkswagen lå på andreplass i 51 uker, men slo Toyota med 130 biler på årets tre siste virkedager?

– Ja, det stemmer, men vi slår oss ikke så hardt på brystet med det, svarer Wirak.

– Registreringsstatistikken for 2021 ble i større grad enn tidligere styrt av hvilken leveringssituasjon merkene har hatt. Vi hadde noen propper som løsnet i slutten av november og utover i desember, men det var stor usikkerhet fra dag til dag, sier Håkon Wirak nøkternt.

Størrelsesmessig plasserer ID.Buzz seg mellom Caddy og Transporter.

Han forteller at importøren manglet både Amarok og el-varebiler ved inngangen til 2021, og var forberedt på at kunne bli krevende å tilby kundene produkter i alle segmenter gjennom året.

– Salget i fjor ble imidlertid et av de bedre årene vi har hatt noen gang, sier Wirak.

Nye Amarok blir tilgjengelig for norske kunder mot slutten av året. Bilen er et resultat av samarbeidet mellom Volkswagen og Ford, og Ranger vil bygges på samme plattform.

– Hvorfor selger dere ikke mer av e-Crafter?

– Den skulle helst hatt litt lenger rekkevidde, og det er ingen nye batteripakker i loopen for eksisterende modell. Det vil si at den blir satt litt på sidelinjen når det kommer andre alternativer. Vi selger i dag mest e-Crafter inn mot bussmarkedet som 9 og 10 seters minibusser, men veldig få varebiler.

– Selv om ID. Buzz Cargo kommer i år blir det viktig å forvalte de andre modellene vi har – for det er fremdeles et stort marked for varebiler med forbrenningsmotor, sier Håkon Wirak.

– For et år siden sa du at dere skulle starte «den elektriske reisen» i 2021, selv om ID. Buzz ikke er på plass før i 2022. Hva har dere gjort?

– Vi åpnet opp for forhåndsreservasjoner i oktober på varebilmodellen ID. Buzz Cargo, og de som har registrert seg her vil få et fortrinn når biler er klare til å bestilles i andre kvartal i år, sier han og fortsetter:

– Vi har også hatt noe opplæring med forhandlere i nye systemer knyttet til ID. Buzz, og vi har hatt møter med større kunder for å holde dem orientert i den grad vi har kunnet – relatert til hva man har anledning til å dele av informasjon.

25 prosent markedsandel

– Hvordan blir totalmarkedet for varebiler i 2022?

– Markedet nå for tiden er drevet av leveringsutfordringene fabrikkene står i. Vi har anslått 36.000 varebiler i 2022, svarer Wirak.

ID.Buzz Cargo er årets store nyhet fra Volkswagen Nyttekjøretøy. Her er bilen på snarvisitt i Oslo, før verdenspremieren.

– Markedet er nok større, men vi tror at leveringssituasjonen både for oss og andre kollegaer i Norge vil prege totalmarkedet, og at ordrebanken også ved utgangen av 2022 vil være høyere enn normalt. Dette vil forhåpentlig normalisere seg når vi kommer utover i 2023.

– Hva er deres ambisjoner?

– Volkswagen Nyttekjøretøy skal være nummer én i alle segmenter vi deltar i. Da tenker jeg også på elektriske segmenter, men det avhenger selvfølgelig også hva vi får tilgang på av biler i år.

– 25 prosent markedsandel er målet, men leveringssituasjonen kan fort medvirke til at fasiten kan bli opp eller ned noen prosentpoeng, sier Wirak.

Det tilsvarer rundt 9.000 Volkswagen varebiler.

Insentiver

I et intervju publisert i bladet YrkesBil nr. 1 - 2022 sier finansminsiter Trygve Slagsvold Vedum at det er et tankekors at mange næringskunder ikke får glede av momsfritaket på en elbil, og at myndighetene må legge overgangen til rette for næringslivet.

– Det er fremdeles noen «ulemper» ved å kjøre en elektrisk varebil sammenlignet med en dieseldrevet varebil i Norge i dag, sier Håkon Wirak, og forklarer:

– Det er raskere å fylle tanken på en dieselbil, det er flere bensinstasjoner enn ladestasjoner og det er bedre lastekapasitet i varebiler med forbrenningsmotor.

– Dette mener jeg myndighetene må hensynta, særlig overfor næringslivet som lever av at bilen skal gjøre en jobb hver dag gjennom året, sier Håkon Wirak.

**Artikkelen er et utdrag av et større årsintervju med Volkswagen Nyttekjøretøy som er publisert i bladet YrkesBil nr. 1-2022. Ikke abonnent? Bli det her**

Powered by Labrador CMS