ØKER FARTEN: – Denne bussen i Stavanger kjører 100 prosent autonomt, i normal trafikk, uten at sjåføren må overta kjøringen. Den kjører i 40 km/t og skal etter planen økes til 50 km/t, forteller Olav Madland i Applied Autonomy, som er sentrale i prosjektet, til YrkesBil.

Førerløs buss i Stavanger: – Farten skal etter planen økes til 50 km/t

Den førerløse Karsan-bussen i Stavanger får nå for første gang kjøre gjennom tunell. Olav Madland i Applied Autonomy AS sier den førerløse «virkeligheten er her nå teknologisk», men ser samtidig visse begrensninger. 

YrkesBil har intervjuet fem personer som jobber med planer for autonome kjøretøyløsninger, om hvordan de ser for seg at teknologien vil bre om seg og påvirke gods- og persontransporten i Norge fremover.

For å lese +saker på Yrkesbil.no må du være registrert bruker

Allerede betalende abonnent på papirutgaven?

Få digital tilgang uten ekstra kostnad

Registrer deg her

Gratis prøveperiode!

Få digital tilgang i 6 måneder
- helt uforpliktende

Registrer deg her

Ønsker du abonnement for flere brukere kan du sende en e-post til abo@bilforlaget.no eller ring oss på tlf. 23 03 66 00
Powered by Labrador CMS