TOPP-AMBISJONEN LEVER: Piotr Pawlak, direktør i Toyota Norge, vil jobbe for å gjøre Toyota til største varebilmerke i Norge igjen. Men han er ærlig om at det neppe vil skje i 2024.

YrkesBil importørintervju 2024

Gjøkunge med ambisjoner

Wikipedia beskriver Gjøkunge som en «som trenger seg fram på bekostning av dem som har hjulpet vedkommende fram». Stellantis er pålagt av EU å levere varebiler til Toyota for at de ikke skal dominere markedet. Resultatet i Norge er: Stellantis 3.861 biler i fjor, Toyota: 5.743.

Det må være rart for Stellantis-importøren, med sin 13,5 prosent markedsandel, å se på det femte varebilmerket fra Stellantis, «hans» produkt, som tar ytterligere 20 prosent markedsandel.

Og nå skal ungen få enda en av modellene derfra. Den største. Proace Max skal den hete med Toyota-logoer på.

– Opprinnelig regnet vi med at den ville bli 100 prosent batterielektrisk. Jeg har nettopp prøvekjørt en slik i Madrid – først en diesel manuell og så en elektrisk.

For å lese +saker på Yrkesbil.no må du være registrert bruker.

Er du registrert bruker, men får ikke tilgang? Kontakt kundeservice på e-post: abo@bilforlaget.no

Allerede betalende abonnent på papirutgaven?

Få digital tilgang uten ekstra kostnad

Registrer deg her

Gratis prøveperiode!

Få digital tilgang i 2 måneder
- helt uforpliktende

Registrer deg her

Har din prøveperiode gått ut?

Se våre alternativer for abonnement

Klikk her

Ønsker du abonnement for flere brukere kan du kontakte oss på e-post: abo@bilforlaget.no eller tlf: 23 03 66 00
Powered by Labrador CMS